InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Napoleon Museum

Napoleon Museum

Het Napoleon-Museum is gevestigd in het Graillon, een oude vesting op de punt van de Cape d' Antibes.

Cape 'd Antibes

Een van de mooiste plekken van de franse Cote 'Azur is de Cape 'd Antibes met de gezellige stad Antibes en de mooie baai met de decadente badplaats Juan les Pins en het ernaast gelegen Golf-Juan. De punt van de baai wordt Eden Roc genoemd, het uizicht alleen al is zo abembenemend dat het de rit meer dan waard is. Het gelijknamige Hotel heeft 5 sterren en vele prijzen gewonnen, waaronder die voor het beste hotel voor watersporters. Dit hotel is bekend bij de hollywoodsterren en wordt door Judith Kranz in haar boek Scruples genoemd als verblijfplaats voor haar chice en veeleisende hoofdpersoon Wilhelmina (Billy) Ikehorn. Even verderop is het intressante museum van de franse keizer Napoleon.

Het Museum

Het Napoleon/ Museum is gehuisvest in de Graillon toren, een deel van een oude middeleeuwse vesting. Aan het eind van de 17e eeuw was Antibes een onbewoond fort. In 1794 werd het fort geinspecteerd door een toen nog jonge General Napoleon Bonaparte. Hij adviseerde de legering van en deel van de attillerie. Het fort kenmerkt zich door de toren met 2 ronde kamers. Vanaf de omgang is het uitzicht schitterend. Het museum is omringt door een park met typische planten uit het midldelandsezee gebied.

Andre Sella, een belkende hotedirecteur, was een belangrijke verzamelaar van documenten en voorwerpen uit de periode toen Napoleon terugkeerde van Elba en lande in Golf-Juan op 1 Maart 1815. In 1952 huurde hij het fort voor zijn collectie.
12 jaar later werd de napoleoncollectie van het leger toegevoegd. Nog later werden er voorwerpen uit het Grimaldi museum van Monaco overgebracht naar Graillon.

Heden, zelfs nadat in 1997 het leger zijn collectie terughaalde, zijn er nog steeds veel intressante voorwerpen te zien die representief zijn voor de napoleontische periode. Waaronder veel portretten van Napoleonen en een beroemde buste gemaakt door Canova uit 1810. Zeldzame modellen van sabels, zwaarden en pistolen en een collectie fuguren van soldaten en officieren van het grote leger. Verder zijn er documenten en teksten van proclamaties uit die tijd.

Bijzonder is ook een set caricaturen afkomstig van een tentoonstelling in het het kasteel Grimaldi in 1937, die de terugkomst van het eiland Elba werd genoemd. Caricaturen was een van strijdtonelen tussen de Royalisten en de Bonapartisten en waren in die tijd erg populair. Dit museum is zeker voor geschiedenisliefhebbers in alle opzicten een bezoek waard.
© 2009 - 2017 Cc01, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Napoleon/Museum, Batterie d Graillon, bd J.F. Kennedy, 06160 Juan Les Pins Geopend van 10.00 tot 18.00 Gelsoten op zondag en maandan en feestdagen.

Reageer op het artikel "Napoleon Museum"

Infoteur: Cc01
Gepubliceerd: 08-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!