InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Gevarieerde bezienswaardigheden in Londen

Gevarieerde bezienswaardigheden in Londen

Gevarieerde bezienswaardigheden in Londen Rond het jaar 50 n.Chr. werd Londen gesticht door de Romeinse keizer Claudius op de noordoever van de Theems als Londinium. Het is uitgegroeid tot de hoofdstad en tevens de grootste stad van het Verenigd Koninkrijk. De stad, met ongeveer 8,6 miljoen inwoners (2015), wordt ruwweg doorsneden van west naar oost door de rivier de Theems. De stad heeft een oppervlakte van 1572 vierkante kilometer en staat vol met bezienswaardigheden. De meest bekende attracties zijn onder andere het grote reuzenrad dat onmisbaar is op de skyline van de stad en het grote paleis ‘Palace of Westminster’ dat ook bekend staat onder de naam ‘Houses of Parliament’. Als je een dag of weekendje naar Londen gaat, maak dan een selectie van de hoogtepunten. Als je er goed weer bij wilt hebben, bezoek de stad dan in de maanden juni tot en met augustus als de gemiddelde temperatuur 22 °C is.

London Eye

De hoogte in

Voor de mensen onder ons die geen hoogtevrees hebben is een ritje in het gigantische reuzenrad in de stad een echte aanrader. Het London Eye is een reuzenrad van 135 meter hoog. Het reuzenrad werd gebouwd in 1998 naar aanleiding voor de viering van de millenniumwisseling in 2000 en daarom wordt het ook wel Millennium Wheel genoemd. Toen was het London Eye het grootste reuzenrad ter wereld, maar werd in maart 2014 overtroffen door 167,6 meter hoge de High Roller in Las Vegas (Amerika).

Knap staaltje werk

De stalen velg en de poten van het rad zijn gemaakt door het Nederlandse bedrijf Mercon. Tevens de aandrijving en besturing zijn van Nederlandse herkomst en werden ontwikkeld door de firma Bosch Rexroth. De middenas van 23 meter lang komt uit Tsjechië en de lagers komen uit Duitsland. Het reuzenrad heeft 32 gesloten capsules die gebouwd zijn door een Frans bedrijf dat gespecialiseerd is in het fabriceren van skiliften en door een Italiaanse firma die het glaswerk van de cabines heeft voorzien. Het rad weegt in totaal 1700 ton en draait 0,26 meter per seconde. De snelheid is zo traag dat het rad niet wordt stilgezet voor het in- en uitstappen van passagiers. Her ritje duurt dertig minuten en biedt uitzicht over zeven graafschappen en maar liefst 36 bruggen over de rivier de Theems.

Bezoek

Het rad is dagelijks geopend (met uitzondering van 25 december) van 11.00 uur tot 18.00 uur in het laagseizoen (januari-mei en september-december). In het hoogseizoen (eind mei-begin september) eindigt de laatste instapronde om 20.30 uur. Een ticket kost £ 32,45 (€ 37,80) in de online voorverkoop en £ 36,- (€ 42,-) bij het kaartloket.*

Natural History Museum

Charles Darwin

Eén van de meeste bekende musea is het Natural History Museum dat tevens het grootste natuurhistorisch museum is van het Verenigd Koninkrijk. Het heeft wereldwijde bekendheid gekregen omdat een deel van de items zijn verzameld door Charles Darwin (1809 – 1882). De ruimtes in het museum zijn ingedeeld in vijf hoofdcollecties: botanie, entomologie, mineralogie, paleontologie en zoölogie. In het museum bevinden zich tachtig miljoen items waaronder een 32 meter lange replica van het skelet van een Diplodocus carnegii (dinosaurus).

Verhuizing

De oorspronkelijk collectie van het museum was gebaseerd op verzameling van rariteiten van Hans Sloane (1660 – 1753) en werd gehuisvest in het zogenoemde British Museum. Wegens ruimtegebrek werd het grootste deel van Sloane’s collectie verkocht in 1806 – 1813 door de manager van de natuurgeschiedenisafdeling George Shaw. In het jaarverslag van 1833 werd vermeld dat van de 5500 insecten van Sloane niet één is behouden. In 1856 werd bioloog Richard Owen (1804 – 1892) toezichthouder van het museum en hij stopte de verkoop van de collectie door het bijbouwen van een extra gebouw dat bekend kwam te staan als het British Museum (Natural History). Het British Museum (Natural History) werd gebouwd tussen 1873 en 1880, maar de verhuizing van de collectie was pas in 1883 afgerond. In 1963 scheidde de natuurgeschiedenisafdeling zich af van British Museum en in 1992 werd het herbenoemd als het Natural History Museum.

Bezoek

Wil je één van de vijf miljoen bezoekers zijn die het museum jaarlijks bezichtigen, dan kan dat gratis. Het museum is dagelijks geopend (uitgezonderd 13 juli en 24-26 december) van 10.00-17.50 uur. Voor de tijdelijke tentoonstellingen wordt wel een specifiek bedrag geheven.

Bron: Misterzee / Wikimedia CommonsBron: Misterzee / Wikimedia Commons

Tower Bridge

Brug

Ben je een buitenpersoon? Maak dan een wandeling langs de Theems en loop over de Tower Bridge. De brug werd gebouwd om een verbinding te leggen met de oostkant van Londen. Er kon geen vaste brug worden gebouwd, want dat zou ervoor zorgen dat de schepen er niet meer door konden. Architect Horace Jones (1819 – 1887) bood een uitkomst voor de Londenaren die verlangden naar een verbinding tussen de twee oevers.

Constructie

In 1886 werd gestart met de bouw van de Tower Bridge en gingen 432 arbeiders aan de slag. Ruim 70.000 ton beton werd in de rivierbodem geplaatst om de constructie te ondersteunen. De brug werd gebouwd van 11.000 ton staal dat daarna werd bekleed met platen van graniet en steen om de brug mooier te maken en te beschermen tegen de weerselementen. De brug werd in 1894 voltooid.

Wandelen boven de Theems

De brug is 244 meter lang en heeft aan weerszijden twee torens van 65 meter hoog. De brug tussen de torens is een zogenaamde basculebrug waarbij het brugdek open en dicht kan gaan voor de scheepvaart. Jaarlijks wordt het brugdek duizend maal geopend voor de doorgang van grote schepen, zoals cruiseschepen. De torens en de oevers worden verbonden door twee hangbruggen en de toppen van de torens worden verbonden door twee loopbruggen die 44 meter boven het water hangen. In november 2014 werd een deel van de vloer van één van de hangbruggen vervangen door glazen panelen van 11 meter lang en 7,5 centimeter dik. Misschien griezelig om naar beneden te kijken, maar als je al in de London Eye hebt gezeten is het een fluitje van een cent.

London Zoo

Dierentuin

Als je kleine kinderen hebt, is het misschien leuk om de dierentuin te bezoeken. De Londen Zoo werd geopend op 27 april 1828 en is 's werelds oudste wetenschappelijke dierentuin. De eerste dierenverblijven werden in 1826 gebouwd door de oprichters van de Zoölogische Vereniging van Londen (ZSL) Sir Stamford Raffles en Sir Humphry Davy. Toen de dierentuin werd geopend behuisde het de orang-oetan, Arabische oryx (antilope) en een inmiddels uitgestorven quagga (zebra) en Tasmaanse tijger (buideldier). De dierentuin was ook de eerste die een reptielenhuis, insectenhuis en een openbaar aquarium opende in de periode 1849 – 1881.

20.000 dieren

In de jaren 90 van de vorige eeuw was de dierentuin uitgegroeid tot zevenduizend dieren, maar door matige belangstelling moest de dierentuin bijna haar deuren sluiten. Reden voor de daling van bezoekersaantallen was de verandering van de publieke houding tegenover het gevangenschap van dieren in dierentuinen in het algemeen. Als reactie zamelde de dierentuin geld in en werden er grotere en betere verblijven voor de dieren gebouwd. Tegenwoordig zijn in de dierentuin ruim 20.000 dieren te zien van ruim zevenhonderd verschillende soorten. Het is daardoor één van de grootste dierentuinen (wat betreft aantallen) in het Verenigd Koninkrijk.

Bezoek

De dierentuin is dagelijks geopend (uitgezonderd 24-26 december) vanaf 10.00 uur, maar heeft wisselende sluitingstijden. Vanaf 1 april tot 3 september zijn ze geopend tot 18.00 uur. In de periode 1 januari-20 februari en 4 september-20 oktober worden de deuren gesloten om 17.30 uur. Tussen 21 en 29 oktober sluiten ze om 17.00 uur en tussen 30 oktober en 31 december om 16.00 uur. Een kaartje bij de kassa kost £ 29,75 (€ 34,70) en via de online voorverkoop betaal je £ 24,30 (€ 28,35).

Bron: Skeeze / PixabayBron: Skeeze / Pixabay

Palace of Westminster en Big Ben

No Ben

Wie naar Londen gaat, moet ook zeker een kijkje nemen bij de klokkentoren waarin de beroemdste bel ter wereld de ‘Big Ben’ hangt. De Big Ben werd geïnstalleerd in 1858 en is te bereiken door het beklimmen van 334 treden. Helaas mogen toeristen de klok niet bezichtigen. Dit kijkje is alleen weggelegd voor inwoners van et Verenigde Koninkrijk die een schriftelijk verzoek moeten indienen bij het parlement. De klok hangt in de Elizatbeth toren van het Palace of Westminster. Het Palace of Westminster is één van de meest gefotografeerde gebouwen in Londen en haar bekendheid nam toe na het plaatsen van de Big Ben.

Het paleis

Het paleis Westminister was de residentie van de Koninklijke familie en de eerste stenen werden geplaatst tussen 1016 en 1035. In de loop van de eeuwen is het paleis meerdere malen beschadigd geraakt door grote branden. Het oudste element dat is overgebleven van het oorspronkelijke paleis is de hal Westminster Hall. Het houten plafond is het grootste middeleeuwse plafond in Engeland. Sinds de grote brand in 1512 wordt het gebouw niet langer gebruikt door de Koninklijke familie maar door het parlement. Het neogotische uiterlijk van het huidige paleis dateert uit 1870.

Bezoek

Op twee wijzen is het gebouw te bezichtigen; via een rondleiding met gids of via een audiotoer. Een rondleiding met gids kost £ 25,50 (€ 29,70) en wordt gehouden op elke zaterdag, in de periode 14 september-7 oktober van dinsdag tot en met vrijdag en tijdens 20-29 december. De audiotoer kost £ 18,50 (€ 21,55) en duurt net als de begeleide tour 75 minuten maar is niet beschikbaar in het Nederlands. Het gebouw is dagelijks geopend (met uitzondering zondagen en op 24 en 31 december) van 10.00-16.00 uur (doordeweeks) en 8.45-16.45 uur (zaterdagen).

* De genoemde prijzen en openingstijden gelden voor 2017

Lees verder

© 2017 Saivo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen? Londen trekt elk jaar weer erg veel toeristen aan. De stad biedt dan ook ontzettend veel beziensw…
Architectuur in LondenArchitectuur in LondenIn Londen kan men standaard naar de Big Ben en de Buckingham Palace kijken, maar Londen heeft ook meer te bieden. Naast…
Weekendje LondenWeekendje LondenHeerlijk, even een paar daagjes er tussen uit, even tot rust komen. Weg van alle stress en drukte van ons kleine landje.…
Goedkope hotels LondenGoedkope hotels LondenLonden staat bekend als geliefde bestemming voor een stedentrip. Je kunt al gemakkelijk een goedkope vliegreis vinden. V…
Stadswandeling door LondenStadswandeling door LondenWanneer je Londen bezoekt, wil je wel graag alle bezienswaardigheden aandoen. Zoveel mogelijk zien en zoveel mogelijk do…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andyreedobe / Pixabay
  • Alles over Londen, https://www.allesoverlonden.nl/big-ben/, bezocht op 15-05-2017
  • Free tours by foot, http://www.freetoursbyfoot.com/how-to-visit-the-houses-of-parliament/, bezocht op 15-05-2017
  • London Eye, https://www.londoneye.com/, bezocht op 15-05-2017
  • NHM, http://www.nhm.ac.uk/visit.html, bezocht op 15-05-2017
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/London_Eye, bezocht op 15-05-2017
  • Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/London_Zoo, bezocht op 15-05-2017
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Natural_History_Museum, bezocht op 15-05-2017Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Palace_of_Westminster, bezocht op 15-05-2017
  • Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Tower_Bridge, bezocht op 15-05-2017
  • ZSL, https://www.zsl.org/zsl-london-zoo, bezocht op 15-05-2017
  • Afbeelding bron 1: Misterzee / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Skeeze / Pixabay

Reageer op het artikel "Gevarieerde bezienswaardigheden in Londen"

Infoteur: Saivo
Laatste update: 19-06-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Bezienswaardigheden Engeland
Schrijf mee!