InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Elche(ELX): oude stad van palmen, traditie en feesten

Elche(ELX): oude stad van palmen, traditie en feesten

Elche(ELX): oude stad van palmen, traditie en feesten Elche is een stad die gelegen is in de provincie Valencia, ongeveer 20 kilometer van Alicante. De stad heeft een roemruchte geschiedenis en is bijzonder attractief door haar grote palmentuinen die uniek zijn in de wereld. De stad Elche is erg oud. Al in de Romeinse tijd waren in deze omgeving nederzettingen en dit getuigt het archeologisch museum. Ook bijzonder zijn de traditionele feesten van Elche die ieder jaar weer gehouden worden en bezoekers trekken vanuit de hele wereld.

Ligging van Elche

Elche is gelegen tussen Alicante en Murcia. Tot 2002 moest je dwars door de stad via de N340 om van Alicante naar Murcia te rijden maar door de komst van de AP 7 is dit niet meer nodig. Deze autovia loopt om de stad heen. Hierdoor is het gebied verder ontsloten met als gevolg dat veel bedrijven zich hebben gevestigd in Elche. Gelukkig zijn de bedrijven gevestigd aan de rand van de stad. Hier zijn ook grote winkelcentra ontstaan waar men alle mogelijke artikelen kan kopen en waar de grote merken vertegenwoordigd zijn. De luchthaven van Alicante die ten dele gelegen is op grondgebied van Elche heeft sedert 2016 haar naam aangepast en heet thans Aeropuerto Alicante-Elche.

Bevolking

Elche heeft ongeveer 230.000 inwoners en is daarmee de derde stad van de provincie. De mensen leven in belangrijke mate van de schoenenindustrie die de grootste van Spanje is. Maar de bewoners van Elche zijn vooral zo belangrijk omdat zij in staat zin geweest om hun oude tradities voort te zetten. Zij vieren hun feesten op aloude manier en iedereen is welkom om mee te genieten. Dit geldt voor de Semana Santa, de heilige week maar ook voor de feesten van e Moros y Cristianos en de voorstellingen die het ontstaan van de stad uitbeelden. Deze feesten keren ieder jaar weer terug.

Palmentuinen van Elche

Elche is in de hele wereld bekend om haar enorme palmentuinen. Er staan rond de 300.000 palmen en zij vormen een prachtig wonder van de natuur. Sommige palmen zijn al heel oud. Zo is er één palm die al 175 jaar oud is. Vanaf 2000 zijn de palmentuinen opgenomen in het werelderfgoed van UNESCO. Het aantal dadelpalmen is erg groot en dit heeft tot gevolg dat er ieder jaar veel dadels geoogst kunnen worden. De belangrijkste tuin is Huerta Del Cura. In dit park vind je ook agaven, granaatappel, cactussen, vijgenbomen. Een bijzonder exemplaar is een palm met zeven stammen die allemaal ontstaan zijn uit één stam. Elche bezit één van de grootste palmentuinen ter wereld. De tuinen zijn aangelegd in de tijd van de Moren. Zij vormden een oase in het droge landschap.

Archeologisch museum

Het archeologisch museum bestaat uit twee gedeeltes. Het ene gedeelte ligt onder het plein en bevat stukken uit de oudheid. Het tweede gedeelte is gelegen in het gerestaureerde historisch paleis en hier is veel moderne kunst te aanschouwen. belangrijk is het museumstuk De Dama de Elche. Dit bevindt zich echter in het museum te Madrid. Een replica vinden we terug in Elche.

La Dama de Elche

La Dama de Elche dateert uit de vierde eeuw voor Christus. Het is een zandsteensculptuur die ontdekt werd in 1897. Het is een portretbuste van een Iberische dame die is behangen met sieraden. Haar haren zijn gekapt in een wielvorm. Een kopie van de buste staat thans op de Placa de la Glorieta.

Kathedraal van Elche ofwel de Basilica de Santa Maria

De kathedraal van Elche is gebouwd op de plaats waar vroeger een moskee heeft gestaan. Naast de kathedraal staat de toren. De hoofdingang van de kerk is prachtig bewerkt. De toren kan men beklimmen en na een stevige klim heeft men een prachtig uitzicht over de stad en haar omgeving. De Basilica de Santa Maria werd gebouwd vanaf eind veertiende eeuw. In 1784 na vele restauraties werden de werkzaamheden beëindigd.

Traditie met Palmtakken

Elche is een stad waar oude traditie in ere gehouden wordt. Zo kent men hier de viering van Palmpasen op een bijzondere manier. De mensen laten al een half jaar tevoren sommige palmen bedekken met zwarte plastic zakken. De takken blijven dan licht van kleur. Na de oogst worden de takken verder een beetje gebleekt en dan gaat men prachtige kunstwerken maken. Deze traditie is al eeuwen oud en er zijn gezinnen waarbij al 60 jaar de kunst gaat van ouderen op de jongere generatie. De Palmpasens die prachtig gevlochten kunstwerken zijn geworden worden meegedragen op Palmzondag in een lange processie met muziek en trommels. Deze processie heeft internationale bekendheid gekregen. Vooral de jonge dames maken er een ware modeshow van. Het beeld van Jezus op de ezel wordt gedragen door veertig dragers. Aan het eind van de processie gaat men de Basiliek in waar de Heilige Mis wordt opgedragen.
PalmpasenPalmpasen

Feesten

Elche is een stad die haar feesten en tradities met verve in ere houdt.
  • Een bijzonder mooi feest wordt gehouden in juli. De Moros y Cristianos-feesten trekken bezoekers uit de hele regio.
  • Semana Santa wordt hier uitbundig gevierd waarbij vanaf Witte Donderdag tot en met Pasen er iedere avond een grote processie door de straten trekt.
  • Maria Hemelvaart. Ook dan is het weer feest en viert men het ontstaan van de stad. Er worden voorstellingen gehouden in de kathedraal en er wordt een grote processie georganiseerd door de bevolking.

Winkelen

In Elche kan men heel goed winkelen. Vooral de schoenenindustrie is hier erg belangrijk. In het centrum bevinden zich een aantal winkels maar sedert de jaarwisseling zijn er hele grote winkelcentra gebouwd aan de rand van de stad. Hier kan men alles vinden en zijn ook de grote merken kleding goed vertegenwoordigd. Ook het warenhuis El Corte Ingles is hier gevestigd. In het oude gedeelte van de stad vinden we talloze restaurants en bars. Vooral in de omgeving van de kathedraal kan men de lekkere gerechten uit de streek proeven.
PalmentuinPalmentuin
La Dame de ElcheLa Dame de Elche
Jezus op ezelJezus op ezel

Lees verder

© 2017 Celientje1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Speelschema Primera Division 2013-2014Speelschema Primera Division 2013-2014De eerste wedstrijden in de Primera Division worden op 17 augustus 2013 gespeeld en de laatste wedstrijden vinden plaats…
Spanje - Costa BlancaSpanje - Costa BlancaCosta Blanca klinkt voor de een als thuiskomen, voor de ander als ‘te mijden’. Maar eigenlijk hebben beiden ongelijk. Wi…
Het eiland La PalmaSanta Cruz de La Palma is een prachtige stad gelegen op het eiland La Palma. Santa Cruz is de hoofdstad van het eiland e…
De Semana Santa van QuitoEvenals in Spaanse steden, wordt ook in Quito, Ecuador, de Heilige Week gevierd met verschillende traditionele processie…
Costa Blanca, indrukwekkende kustCosta Blanca, indrukwekkende kustDe Costa Blanca is een van de populairste kusten van Spanje bestaande uit vele badplaatsen waarvan Benidorm beroemd is.…
Bronnen en referenties
  • http://www.torrevieja.nl/de-palmentuin-van-elche/
  • http://spanje-kunst.blogspot.com.es/2009/03/de-dama-de-elche-iberische.html

Reageer op het artikel "Elche(ELX): oude stad van palmen, traditie en feesten"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!