InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Mémorial 1815, museum over de slag bij Waterloo

Mémorial 1815, museum over de slag bij Waterloo

Mémorial 1815, museum over de slag bij Waterloo In de Belgische plaats Braine-L'Alleut staat een heuvel met een leeuw erop. De heuvel biedt een ruim uitzicht over het slagveld waar Napoleon Bonaparte op 18 juni 1815 werd verslagen. Aan de voet van deze heuvel ligt het Mémorial 1815 museum. Dit is een ondergronds museum dat is geweid aan de slag bij Waterloo in 1815. Naast het Mémorial staat ook nog het panorama. Hier in dit ronde gebouw is de slag bij waterloo vastgelegd op een fresco van 110 meter in omtrek en 12 meter hoog. Dit alles is bij Mémoir 1815 te bewonderen en te bezichtigen.

mémorial 1815

Inhoudsopgave

De slag bij waterloo

Het begin

Nadat Napoleon Bonaparte voor de tweede keer (in maart 1915) zichzelf als Keizer van Frankrijk had uitgeroepen besloten de Engelsen, de Pruisen (Duitsers) en de Nederlanders hem een halt toe te roepen. Maar nog voordat zij op 1 juli 1815 Frankrijk binnen konden vallen (zoals gepland) viel Frankrijk op 14 juni het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (Nederland en België) bij Charleroi binnen. Zijn doel was om de Engelsen en Pruisen van elkaar te kunnen scheiden om zo makkelijker met ze te kunnen afrekenen. Maar de Nederlanders zorgden er bij Quatre-Bras voor dat dit deels mislukte. Het linker deel van Napoleon's leger werd daar opgehouden in een veldslag. Tegelijkertijd viel Napoleon met zijn rechter deel van het leger de Pruisen aan. Die naar het noorden hergroepeerden met de Engelsen. Terwijl de Pruisen naar het noorden trokken, trok Napoleon zelf achter de Nederlands-Engelse legers aan in de richting van Waterloo. Ten zuiden van Waterloo nam de Engelse Hertog van Wellington zijn positie in op een heuvel, hopend dat de Pruisen hem op tijd zouden bereiken.

Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsBron: Publiek domein / Wikimedia Commons
De slag
Eind van de ochtend (op 18 juni 1815) werd de aanval door Napoleon ingezet. Bij een boerderij in de buurt van het slagveld (Hougoumont) werden de eerste verrassingsaanvallen door de Fransen ingezet. Na de verrassingsaanvallen werd er een bombardement door de Fransen losgelaten op de Engels-Nederlandse troepen waarna Napoleon de ommuurde boerderij (La Haye Sainte) aanviel. De Engelsen waren alleen voor de Fransen te sterk en ze kregen La Haye Sainte niet in handen. De Engelsen vochten hard bij La Haye Sainte en vanuit de flanken werden de Fransen ook nog eens aangevallen door twee andere Engelse compagnieën. De Engelsen dachten dat ze de Fransen de heuvel bij de boerderij wel af zouden kunnen drijven, maar dit liep anders. De Franse cavalerie zette het tegenoffensief in en de Engelsen verloren vele manschappen.

Daarna maakten de Fransen een fout. Bij de Engelsen werden de gewonden teruggevoerd achter de linies en de Fransen zagen dit aan als een terugtrekking van de Engelse troepen. De Fransen besloten de Engelsen aan te vallen en hadden te laat door dat de Engelse troepenmacht daar nog gewoon lag. Vele Franse soldaten kwamen om het leven maar Napoleon moest en zou La Haye Sainte innemen en aan het einde van de middag lukte het ook.

Halverwege de middag waren de Pruisen ook aan de rand van het slagveld bij Waterloo gekomen. Een deel van de Pruisen ging richting Hertog van Wellington en het andere deel ging richting het leger van Napoleon. Napoleon besloot dan ook om ook een deel van zijn regiment richting de Pruisen te sturen. Deze aanval werd echter door de Pruisen afgeslagen.

Het deel dat richting Hertog Wellington werd gestuurd kwam net op tijd bij de Engelsman aan. De Fransen stonden op het punt om Hertog Wellington te verslaan. Maar door de komst van de Pruisen werd dit voorkomen. Aan het einde van de avond was de heuvel bij Waterloo nog steeds niet in Franse handen en Napoleon stuurde zijn eliteleger het veld in. Maar ook deze elite kon het niet winnen van de Pruisen en Engelsen. Het Franse leger was verslagen en vele soldaten sloegen op de vlucht. De slag was teneinde.

Bron: Clément-Auguste Andrieux (1829–1880) / Wikimedia CommonsBron: Clément-Auguste Andrieux (1829–1880) / Wikimedia Commons

Museum Mémoir 1815

Het Mémoir 1815 museum bestaat uit vier verschillende onderdelen.
  • Het Memoriaal 1815
  • Het Panorama
  • De Heuvel met de Leeuw
  • De Hoeve van Hougoumont

Het Memoriaal

Het memoriaal is het verhaal van de slag de Waterloo. In dit museum kun je via een audiotoer zelf bepalen welke soldaat je wilt volgen door het museum heen. De route die je loopt is 1815 m2 groot en brengt je langs alle facetten van de veldslag. Zo is er de mogelijkheid om zelf je leger te kiezen en met dat regiment verder de route te volgen tot aan de laatste bivakplaats of veldslag van dat regiment. Ook is het mogelijk om 3D-filmprojectie bij te wonen genaamd 'in het hart van de slag'. De route eindigt aan het einde van het slagveld (begin van de nacht).

Het Panorama

Het Panorama bevindt zich in een ronde silo naast het Memoriaal. In deze silo bevindt zich een fresco, van 110 meter in omtrek en 12 meter hoog, over de slag bij Waterloo. In 1912 werd deze fresco door Louis Dumoulin geschilderd voor het eeuwfeest van deze slag. Je waant je ook hier weer midden in het slagveld. De geluiden van de strijd zijn ook nog eens te horen waardoor het nog echter lijkt. In 2008 is dit Panorama volledig gerestaureerd.

De Heuvel met de Leeuw

Deze koepelvormige heuvel werd tussen 1823 en 1826 gebouwd ter nagedachtenis aan de dag dat de Prins van Oranje op het slagveld werd verwond. Bovenop de heuvel is een grote leeuw geplaatst die 'de overwinning der Monarchieën' symboliseert. De Heuvel met de Leeuw is via een trap te bereiken, waar je een goed uitzicht hebt over het slagveld van Waterloo. Bovenop is dan ook een oriëntatiebord geplaatst met de informatie over verdediging tijdens de verschillende fases van de strijd.

Let op: Met de rolstoel is dit monument niet te bezoeken.

De Hoeve van Hougoumont

Tijdens de eerste verrassingsaanval van Napoleon werd er gevochten bij de Hoeve van Hougoumont. De boomgaard en de tuin van deze hoeve werd verschillende keren verkocht maar de hoeve zelf bleef in handen van de 1500 coalitiesoldaten. Het hoofdgebouw is in latere jaren afgebrand en het huis dat er nog staat is van de tuinman. De bedoeling is ook dat het hoofdgebouw uiteindelijk weer gerestaureerd kan gaan worden en is het al in zoverre opgeknapt dat bezoekers het kunnen bezichtigen en een kijkje kunnen nemen naar de plaats waar vele soldaten hebben gevochten.

Toeristische informatie

Adres

Route du Lion 1815,
B-1420 Braine-l'Alleud
België

Audiotoer

Bij het museum zit een audiotoer. Tijdens alle openingstijden is deze dan dus ook te volgen. Ook is het mogelijk om deze toer in verschillende talen te beluisteren.
  • Nederlands
  • Frans
  • Engels
  • Duits
  • Spaans
  • Italiaans

Openingstijden 2017

  • Van 1 april tot en met 30 september: dagelijks van 9.30 uur tot 18.30 uur
  • van 1 oktober tot en met 31 maart: dagelijks van 9.30 uur tot 17.30 uur

Entreeprijzen 2017

Soort ticketAttractiesPrijs volwassenenverlaagd tarief
Pass 1815Wellington museum, laatste hoofdkwartier Napoleon, Memoriaal, Panorama, Heuvel met de Leeuw en de Hoeve van Hougoumont€20,00€16,00
Combi ticketMemoriaal, Panorama, Hevel met de Leeuw en de Hoeve van Hougoumont€16,00€13,00

Verlaagd tarief: kinderen (7-17 jaar), studenten, senioren, onderwijzers en werkzoekenden (op vertoon van een geldig legitimatiebewijs). Kinderen tot 7 jaar hebben gratis toegang.

Lees verder

© 2017 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Napoleon achterna in België: een daguitstap naar WaterlooWaterloo klinkt de meeste mensen wel bekend in de oren. Het is een naam die geladen is met historische betekenis maar to…
Marengo, het paard van Napoleon BonaparteMarengo, het paard van Napoleon BonaparteNapoleon Bonaparte had meerdere paarden, namelijk 52, maar het bekendste was Marengo, zijn gevechtspaard. In dit artikel…
Napoleon verslagen bij de Slag bij WaterlooIn juni 2015 is het tweehonderd jaar geleden dat de Slag bij Waterloo werd gevoerd. Franse legers onder leiding van keiz…
Napoleon 's einde van zijn succes: Van Rusland tot WaterlooNapoleon 's einde van zijn succes: Van Rusland tot WaterlooNapoleon schreef niet alleen geschiedenis met zijn militaire successen maar vooral ook met zijn tegenslagen. En net die…
Elba en St. Helena, de ballingsoorden van keizer NapoleonElba en St. Helena, de ballingsoorden van keizer NapoleonVan 1814 tot 1815 verbleef keizer Napoleon op het eiland Elba. Hij slaagde erin te ontsnappen en na de slag bij Waterloo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johans brother in law / Wikimedia Commons
  • http://www.belgie-toerisme.nl/informations/toeristische-attracties-braine-l-alleud-memorial-1815-interpretatiecentrum-van-de-slag-bij-waterloo/nl/V/64710.html
  • http://www.waterloo1815.be/index.php?page=home-2
  • http://historiek.net/thema/slag-bij-waterloo/
  • http://www.historien.nl/slag-bij-waterloo-in-het-kort/
  • http://historiek.net/napoleon-bonaparte-generaal-keizer/61142/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Waterloo
  • https://duitslandinstituut.nl/naslagwerk/11/het-dubbele-gezicht-van-pruisen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigd_Koninkrijk_der_Nederlanden#Status_van_Luxemburg
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Clément-Auguste Andrieux (1829–1880) / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Mémorial 1815, museum over de slag bij Waterloo"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: 13-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Oorlogsmusea
Schrijf mee!