InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het Fries verzetsmuseum in Leeuwarden

Het Fries verzetsmuseum in Leeuwarden

Het Fries verzetsmuseum in Leeuwarden In de Friese hoofdstad Leeuwarden staat op het Wilhelminaplein, beter bekend als het Zaailand, het Fries museum. Een onderdeel van het Fries museum is het Fries verzetsmuseum. Bij een bezoek aan het Verzetsmuseum kan ook een bezoek gebracht worden aan het Fries museum en andersom. Sinds 2013 zitten ze dan ook gezamenlijk in één nieuw gebouw. Echter zijn de musea ook los van elkaar te bezichtigen. Daardoor is het voor de mensen die puur voor het Fries verzetsmuseum komen gewoon mogelijk om alleen dit museum te bezichtigen.

Geschiedenis

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er veel verzet in Friesland. De Duitsers hadden dan ook hun handen vol aan deze verzetsstrijders. In de vijf jaar dat de oorlog duurde, zijn er 260 Friese verzetsstrijders omgekomen. De belangrijkste en meest bekende actie van het Friese verzet was de overval op de gevangenis Blokhuispoort in 1944. Een aantal verzetsstrijders gingen de gevangenis in om mede-verzetsstrijders te bevrijden. Erin en eruit in korte tijd zonder dat er slachtoffers vielen onder de verzetsstrijders en de Duitsers. Van de strijders en de ontsnapten is ook niemand meer door de Duitsers gepakt.

Omdat het Friese verzet niet mocht worden vergeten, werd in 1979 het Fries verzetsmuseum opgezet. De bedoeling was om op educatieve manier de verhalen uit het verzet naar voren te brengen aan de kinderen en de jeugd van die tijd. In deze tijd ging het museum vooral over het verzet, waarbij het denken in goed en fout centraal stond. In 1983 kwamen er meerdere exposities over het verzet en verdween het goed en fout denken naar de achtergrond.

In 1995 verhuisde het Fries verzetsmuseum naar de Kanselerij, alwaar het thema Kiezen toen & nu centraal stond. Niet langer was alles goed of fout maar was er ook een tussenweg. Dit werd vooral in het museum naar voren gehaald. Niet alles wat gebeurde door het verzet was goed, maar door de situatie ook niet helemaal fout. Dus eigenlijk zat je er altijd tussenin. Het mag wettelijk niet, maar toch moet het gebeuren.

In 2013 verhuisde het Fries verzetsmuseum samen met het Fries museum naar hun huidige (2017) gebouw aan het Wilhelminaplein.

Fries verzetsmuseum

Zoals de naam al aangeeft gaat het Fries verzetsmuseum over het verzet in Friesland in de oorlogsjaren 1940-1945. In dit museum worden de verhalen van zowel Friesen als niet-Friesen in oorlogstijd in Friesland verteld. Hoe ging het leven er in Friesland tijdens de bezettingsjaren er aan toe? Door de verschillende verhalen van verschillende getuigen is het antwoord terug te vinden.

Persoonlijke verhalen

In het museum zijn verschillende filmfragmenten uit de Tweede Wereldoorlog terug te vinden. Ook zijn er foto's, bezittingen en documenten die allemaal gaan over het leven in de Tweede Wereldoorlog in Friesland. Doordat het bezittingen zijn van 'gewone' mensen kan men zich goed inleven in die tijd en het zelf 'herleven'.

Schoenen van de waanzin

Schoenen van de waanzin is een presentatie waar attributen centraal staan. Maar niet zozeer de attributen zelf maar vooral de verhalen erachter. Eén van deze attributen zijn de schoenen van de waanzin. Het gaat hier om een paar Amerikaanse legerschoenen dat via een Duitse soldaat bij een Joodse jongen is aangekomen. De schoenen zelf zijn maar een onderdeel van de expositie, het verhaal dat erachter zit is des te belangrijker.

De overval

Niet alleen in de oude gevangenis, de Blokshuispoort, is informatie over de overval van 1944 terug te vinden. Ook in het Fries verzetsmuseum wordt stilgestaan bij deze spectaculaire actie van het verzet.

Speciale tentoonstelling

Vanaf 4 februari 2017 is in het Fries verzetsmuseum de tentoonstelling Beladen landschap van Kiefer tot Ristelhueber te bezichtigen. In deze tentoonstelling heeft Anselm Kiefer met behulp van linoleum, olieverf, zand en jute een zoektocht naar een nieuwe identiteit voor Duitsland uitgebeeld. En waar Kiefer met kunst zich uit, legt Sophie Ristelhueber met werkelijke beelden haar idee voor de bezoeker neer. In haar werk Fait zijn ook de overblijfselen van de Eerste Golfoorlog terug te vinden. Een landschap op zich is niet zo belangrijk, maar het zijn de geschiedkundige gebeurtenissen die een bepaalde plek een beladen landschap maken.

Toeristische informatie

Omdat het Fries verzetsmuseum midden in het centrum van Leeuwarden ligt, is het makkelijk bereikbaar met bus, trein en auto. Onder het verzetsmuseum zit parkeergarage het Zaailand en vanaf het bus/trein station is het ongeveer 10 minuten lopen naar het museum.

Openingstijden 2017

Dinsdag tot en met zondag: 11.00 tot 17.00
Gesloten op: Nieuwjaarsdag, Koningsdag en Eerste Kerstdag

Entreeprijzen 2017

soort ticketprijs
Volwassenen 12,00
Kinderen 4 tot 17 jaar 6,00
Studenten/docenten/Culture card en CJP 6,00
Peuters 0 tot en met 3 jaarGratis
Combiticket met Fries museum en Keramiekmuseum 17,50
Groepen (minimaal 10 personen) 9,50
Gezinnen (2 volwassenen en maximaal 4 kinderen tot en met 17 jaar)30,00
Vrienden van het Fries museumGratis
Museumkaart/ BankGiroLoterij VIP kaartGratis
Leden Fries genootschap, Vereniging Rembrandt, Veteranenpas en ICOMGratis
Onderwijsgroepen, kosten begeleiding en educatief materiaal4,00 per leerling
Begeleiders van rolstoelgebruikersGratis

Lees verder

© 2017 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Museumweekend 2013, gratis of voor een euro naar het museumMuseumweekend 2013, gratis of voor een euro naar het museumOp zaterdag 6 april 2013 en zondag 7 april 2013 wordt voor de 32e keer het nationale museumweekend georganiseerd. Tijden…
Fries en Gronings: taal en overeenkomstenFries en Gronings: taal en overeenkomstenIn het noorden van Nederland vindt men naast het Nederlands nog een tweede officiële landstaal: het Fries. Het Fries wor…
Fries  een rijkstaalFries een rijkstaalTijdens de inhuldiging van Koning Willem-Alexander op 30 april 2013, maakte Tweede Kamerlid Lutz Jacobi de tongen los do…
Fries MediafondsFries MediafondsHet Fries Mediafonds is in januari 2013 gelanceerd en wil vernieuwingen in de media stimuleren. Journalistiek onderzoek…
Vier je vrije taal  Fier dyn frije taalVier je vrije taal Fier dyn frije taalVier je vrije taal is een taalproject van Frysk en Frij dat is opgezet in het kader van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wutsje / Wikimedia Commons
  • https://www.verzetsmuseum.org/museum/nl/collectie/schenkingen/schenkingen-niet_weggooien/verzetsmuseum-friesland?gclid=CKmgjLS-59ICFUmeGwodDFgF_w
  • http://www.friesverzetsmuseum.nl/
  • http://www.museumfederatiefryslan.nl/musea/fries-verzetsmuseum-2/
  • http://www.friesverzetsmuseum.nl/over-het-museum/geschiedenis/
  • https://www.blokhuispoort.nl/strafgevangenis/overval-1944/
  • http://www.friesverzetsmuseum.nl/te-zien-en-te-doen/tentoonstellingen/fries-verzetsmuseum/

Reageer op het artikel "Het Fries verzetsmuseum in Leeuwarden"

Infoteur: Sierd-jan
Gepubliceerd: 31-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Oorlogsmusea
Schrijf mee!