InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bastogne oorlogsmuseum: museum over het Ardennenoffensief

Bastogne oorlogsmuseum: museum over het Ardennenoffensief

Bastogne oorlogsmuseum: museum over het Ardennenoffensief Bastogne (Bastenaken), gelegen in Wallonië, België, was een belangrijk onderdeel van het Ardennenoffensief in 1944. Nu is Bastogne een stad met vele verhalen over de oorlog en heeft vele musea die zijn gewijd aan dit offensief. Aan de buitenrand van de stad bevindt zich het Bastogne War Museum (Bastogne oorlogsmuseum) en het monument voor de omgekomen Amerikaanse soldaten tijden het Ardennenoffensief.

bastogne

Inhoudsopgave

Het Ardennenoffensief

16 december 1944. De Ardennen waren bevrijd en de Amerikanen waren daar gelegerd. Hitler weigerde echter de Ardennen zomaar op te geven. Het was zijn laatste kans om een deel van het westen te behouden en om Frankrijk terug te winnen. De aanval werd ingezet om de Ardennen terug te winnen. Totaal onverwacht werden de Amerikanen aangevallen. Aangezien er in de Ardennen niet veel geallieerden zaten, werden ze totaal verrast en daardoor onder de voet gelopen door de Duitsers. Ook waren er op dat moment geen troepen die de geallieerden konden helpen. Hulp vanuit de lucht was niet mogelijk. De weersvoorspellingen voor de komende periode waren al niet veel beter en de geallieerden die al in de Ardennen zaten moesten het voor langere tijd zelf zien te redden. Ondertussen liepen er overal in de Ardennen Duitsers die verkleed waren als Amerikanen om bruggen te verzekeren, kruispunten te veranderen en de Amerikanen zo veel mogelijk in verwarring te brengen.

Bron: US Army Signal Corps / Wikimedia CommonsBron: US Army Signal Corps / Wikimedia Commons
Bastogne
De omslag in het Ardennenoffensief kwam in Bastogne. De 101 Airforce-division (luchtlandingsdivisie) vocht daar samen met de 7e pantserdivisie rond de stad Bastogne. Onder groot protest van Hitler ging het 2e SS korps van de 5e pantserleger alsnog naar Bastogne. Hier werden de 101 luchtlandingsdivisie en 7e pantserdivisie bijna compleet omsingeld door de Duitsers. Om de troepen in Bastogne zelf te versterken trok de luchtlandingsdivisie zich terug de stad in. Ondertussen waren de geallieerden bezig om een tegenaanval op poten te zetten om Bastogne te helpen. Op 23 december werd het weer eindelijk beter en konden door de lucht troepen gestuurd worden naar Bastogne. Overal in de Ardennen werden versterkingen gedropt en goederen naar hun locaties gebracht. De Duitsers hadden duidelijk verloren. Ze werden onder de voet gelopen door de gehele Ardennen. Het leger van generaal Patton had de taak om Bastogne te bevrijden, maar kreeg daar nog behoorlijk wat tegenstand van de Duitsers. Op 26 december was het de geallieerden eindelijk gelukt om hun troepen buiten en binnen de stad samen te krijgen, al was de doorgang maar een paar honderd meter breed. In plaats van zijn legers terug te sturen hield Hitler vol dat hij de Ardennen niet had verloren en stuurde twee divisies naar de Ardennen om deze te behouden. Deze twee groepen werden zonder problemen teruggeslagen en het Ardennenoffensief was mislukt.

Bastogne oorlogsmuseum

In het museum draait alles om de Tweede Wereldoorlog en de slag om de Ardennen (Ardennenoffensief). Van het ontstaan van de oorlog tot het najaar van 1944 waarin Bastogne werd bevrijd. Het nieuwe museum, dat in 2014 zijn deuren opende, is gebouwd op de plaats van het vroegere Bastogne Historical Center en ligt naast het Mardasson Monument.

De rondleiding

De rondleiding die u krijgt in het museum is een audio-rondleiding. Tijdens uw wandeling door het museum zullen vier personages uit de oorlog u hun verhaal vertellen. Het museum zelf is onderverdeeld in verschillende tijdperken in de oorlog. Van begin tot het einde zullen de personages u meenemen naar de Tweede Wereldoorlog en hun ervaringen met u delen. Dit zijn de vier personages:
  • Robert Keane, Amerikaanse korporaal van de 101 airborne-divisie
  • Hans Wegmüller, Duitse luitenant van de 26e Volksgrenadier-divisie
  • Mathilde Devillers, Jonge lerares uit Bastogne en zat in het verzet
  • Emile Mostade, 13-jarige leerling uit Bastogne

Films

Tijdens uw rondleiding zult u op drie verschillende plaatsen scenovisions tegenkomen. Drie films die u meenemen terug in de tijd.
  • Geallieerd Hoofdkwartier: U ontmoet hier de hoge officieren en herbeleeft de belangrijke militaire operaties in 1943 en 1944.
  • Rand van het Ardeense woud: U zit hier op houtblokken die bewegen bij iedere beweging om u heen. U ziet ze niet maar u voelt de aanwezigheid van de soldaten die om u heen zitten ingegraven in de sneeuw om zich te beschermen tegen de kou en de kogels die overvliegen.
  • Aan tafel in een waarheidsgetrouwe replica van een herberg: U beleeft samen met de bewoners de bombardementen om hen heen. Zo heeft u de oorlog nog nooit beleefd.

U hoeft de films niet te bekijken om alles te kunnen volgen wat er in die tijd is gebeurd. De vier vertellers geven alle informatie en overal zijn decors, interactieve en multimediale elementen en reconstructies van de oorlog te zien.

Speciale expositie in 2017

Van 13 juli 2016 tot en met 30 november 2017 is de speciale expositie in het teken van het Franse dorp Sainte-Mère-Eglise in Normandië. Bij deze expositie wordt niet alleen de aandacht gelegd op het Ardennenoffensief maar ook bij de landing in Normandië. Deze expositie is een samenwerking tussen het Bastogne-oorlogsmuseum en het Airborne-museum.

Openingstijden expositie
Elke dag tussen 9.00 uur en 19.00 uur. In december en januari is deze expositie alleen open tijdens Franse schoolvakanties.

Toeristische informatie

Adres

Colline du Mardasson,
5 - 6600 Bastogne
België

Openingstijden 2017

  • Tussen 15 maart en 15 november plus feestdagen: van 9.30 uur tot 18.00 uur (laatste toegang 16.00 uur)
  • Juli en augustus: dagelijks open van 9.30 uur tot 19.00 uur (laatste toegang 17.00 uur
  • Buiten deze periodes: dinsdag tot en met zondag van 9.30 uur tot 18.00 uur (maandagen alleen op feestdagen en in Belgische schoolvakanties.
  • Gesloten in 2017 van 9 januari tot en met 3 februari plus 1 januari en 25 december.

Prijzen 2017

soort ticketprijzen
Volwassenen14,00
65 12,00
Groepen vanaf 20 personen10,00
Personen met een handicap10,00
Studenten10,00
Kinderen (6 tot 18 jaar)8,00
Familie kaart (2 volwassenen en 2 kinderen)36,00 (extra kind 7,00)
Schoolgroepen7,00 (bij 15 leerling 1 leraar gratis) extra leraar 7,00
Jongeren groepen tussen 6 en 18 jaar (20 personen)7,00
Kinderen van 0 tot 6gratis

Voor het bezoeken van het museum heeft u minimaal 2 uur nodig en voor de expositie minimaal 1 uur. De expositie bevindt zich op ongeveer een kilometer van het museum.

Mardasson Monument

Het Mardasson Monument staat voor de duurzame vriendschap tussen België en Amerika die samen vochten tijdens het Ardennenoffensief. Het monument is gebouwd in de vorm van een ster. Elke vertakking is 31 meter lang. Op de rand van het monument staan alle Amerikaanse staten gegraveerd en elk regiment wat in de Ardennen tijdens het Ardennenoffensief heeft gevochten staat vermeld en wordt daar herdacht. Op de grond in het midden van de ster staat een Latijnse inscriptie. De vertaling van die inscriptie is: De Belgische bevolking herdenkt de Amerikaanse bevrijders. 4 juli 1946.

Lees verder

© 2017 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een oorlogsmuseum in België: Kazerne Dossin in MechelenEen oorlogsmuseum in België: Kazerne Dossin in MechelenSinds eind 2012 is er een nieuw oorlogsmuseum in België: de Kazerne Dossin in Mechelen. Het museum belicht het Belgische…
Baugnez 44, museum over bloedbad bij MalmedyMettertijd vervaagt het geheugen. Wie zagen nog met eigen ogen het enorme bloedbad van Amerikaanse soldaten die in Malme…
Slecht weer in Zeeuws-Vlaanderen: wat is er te doen?Slecht weer in Zeeuws-Vlaanderen: wat is er te doen?Zeeuws-Vlaanderen wordt vooral bezocht om zijn stranden en duinen, maar helaas, in Nederland is het ook vaak slecht weer…
Frosting receptAls je cupcakes of cake pops gaat maken of een taart gaat vullen, heb je vaak een frosting, of anders genoemd: botercrèm…
Toerisme Israël: MuseaIn dit artikel aandacht voor een aantal belangrijke musea in Israël: The Jewish Diaspora Museum (Diaspora Museum), The B…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marsjo / Pixabay
  • www.bastognewarmuseum.be
  • http://www.bastognewarmuseum.be/page,Bastogne-War-Museum-Tijdelijke-tentoonstellingen,163.html
  • http://www.bastognewarmuseum.be/openingsuren.html
  • http://users.telenet.be/jeroenWO2/Het%20Ardennen%20offensief.htm
  • http://nl.tracesofwar.com/artikel/142/Mardasson-Monument.htm
  • http://uswarmemorials.org/html/monument_details.php?SiteID=185&MemID=271
  • Afbeelding bron 1: US Army Signal Corps / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Bastogne oorlogsmuseum: museum over het Ardennenoffensief"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: 13-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Oorlogsmusea
Schrijf mee!