InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Goa is speciaal; historische cultuur uit Portugese periode

Goa is speciaal; historische cultuur uit Portugese periode

Goa is speciaal; historische cultuur uit Portugese periode Een van de meest toeristische deelstaten van India is Goa. Het gebied heeft prachtige stranden die bezoekers trekken vanuit de hele wereld. Heel lang werd Goa overheerst door de Portugezen en er is veel uit die koloniale periode bewaard gebleven. Er zijn talloze historische kerken en gebouwen en je proeft de Portugese cultuur. Zo is de bevolking voor een groot deel katholiek. Er zijn grote, drukke steden zoals Vasco da Gama en Velha Goa die veelvuldig worden bezocht. De hoofdstad is Panjim.

Ligging van Goa

Goa werd ontdekt door de Portugezen en Vasco da Gama kwam hier in 1510 voor het eerst aan land. Er zijn veel mensen die een Portugese naam hebben die nog dateert uit de periode van de Portugese overheersing. De deelstaat kent ruim anderhalf miljoen inwoners. De hoofdstad is Panjim. Goa is de kleinste maar wel meest toeristische deelstaat van India. Goa werd in 1962 onderdeel van India maar pas in 1987 werd het officieel de 25e deelstaat van India.

Religie

Toen de Portugezen in India aan land kwamen probeerden zij de mensen te bekeren tot het Rooms Katholieke geloof. Toch is het grootste gedeelte – namelijk 65% van de bevolking – hindoe, 30% zijn christenen en rond de 1% is moslim volgens de tellingen in 2012.

Middelen van bestaan

Het toerisme is in Goa een van de belangrijkste middelen van bestaan sedert de tachtiger jaren. Er komen vanaf die tijd ieder jaar méér dan anderhalf miljoen toeristen naar Goa voor het heerlijke klimaat en de mooie stranden. Op de tweede plaats komt de landbouw. De plantages die in het binnenland liggen zijn groen en vruchtbaar. Er is over het algemeen voldoende water beschikbaar om landbouw te bedrijven. Langs de rivieren liggen mangrovebossen. Er wordt wel veel hout gekapt. Goa is een van de meest welvarende deelstaten van India. Er wordt rijst en mais verbouwd maar ook cashewnoten zijn populair. De visserij is erg uitgebreid. Méér dan 40.000 mensen verdienen in 2017 nog hun brood in de visserij.

Portugese cultuur

Veel van de oude Portugese cultuur is terug te vinden in de steden. Hier zijn de oude gebouwen, kerken en musea vanuit de historie. De verdediging van het land door de Portugezen kan men nog zien bij Fort Aguada waar men goed de vroegere verdedigingslijn kan zien en de lichttoren kan bezichtigen.

Mooie sari'sMooie sari's
Panjim
Panjim is de hoofdstad van Goa sedert 1843 en heeft een mooie ligging aan de Mandovi-rivier. Een bezoek aan deze stad is leuk omdat je hier de huizen kunt zien met overhangende balkons, zoals we deze ook nu nog in Portugal zien. Er is een mooi stadspark. De Mahalaxmi-tempel is een hindoetempel die niet voor het overige publiek toegankelijk is.

Vasco Da Gama

Vasco da Gama is de stad waar men aankomt als men vanuit een andere plaats vliegt. Ook de cruiseschepen leggen aan in de haven van deze stad. Deze haven is eigenlijk volkomen ongeschikt voor cruiseschepen, want er zijn totaal geen voorzieningen. Grote cruiseschepen liggen tussen de vrachtboten. Om het toch een beetje een toeristisch aanzien te geven worden er kleine stalletjes opgebouwd waar men enige beperkte informatie kan krijgen, maar waar de passagiers wel met muziek en dans hartelijk ontvangen worden. Maar de weg vanaf de haven richting de stad is niet verhard. Vanaf de haven worden alle toeristen opgewacht door talloze tuktuk en taxichauffeurs die je aanbiedingen doen om de omgeving te bekijken of je naar het strand te brengen. Onderhandelen is leuk maar het is goed te bedenken dat de aankomst van een cruiseschip voor deze mensen een belangrijke bron van inkomsten vormt en het kan lang duren voor er weer een schip de haven aan doet.

Bom JesusBom Jesus
Velha Goa
Dit is het oude Goa. Hier staat de basiliek van Bom Jesus die dateert uit 1605. De kerk staat op de lijst van wereld erfgoederen. De stijl is barok en de kerk is goed onderhouden. Veel mensen uit de omgeving bezoeken deze basiliek. Tegenover de kerk ligt een mooi park en daar staat het gebouw van het ministerie van cultuur. De gebouwen in Velha Goa zijn goed onderhouden. In de stad staat ook de Kathedraal van Sint Catharina die gebouwd werd in de zestiende eeuw en eveneens goed wordt onderhouden is. Dit is de grootste katholieke kerk in het gebied. Velha Goa ademt de Portugese cultuur die hier vermengd wordt met de Indiase cultuur. Een deel van de oude stadsmuren is nog niet zien maar deze worden niet onderhouden. Het belangrijkste plein in de stad heet Pelourinho.

Winkelen

Wie aparte souvenirs wil meenemen vanuit deze streek kan heel goed terecht in Velha Goa of Panjim. Vooral prachtige zijde stoffen worden hier te koop aangeboden, maar ook bijzonder aardewerk en houtsnijwerk, waarbij de Portugese en Indiase cultuur samenkomen. Vanzelfsprekend is dit ook het gebied waar volop specerijen te koop zijn die verbouwd worden in de directe omgeving.
strandstrand

Stranden

De stranden van Goa zijn wereldberoemd. Ze zijn breed en redelijk schoon. Een echte boulevard is er nauwelijks maar er zijn veel verschillende resorts die bijna allemaal in handen zijn van buitenlandse grote ondernemingen. Opvallend is hier het ontbreken van allerlei kleine tentjes aan het strand waar men artikelen probeert te verkopen. Dit geeft de baaien een natuurlijk aanzien van alleen maar het heerlijke water en de palmbomen aan het strand. Hier kan men echt tot rust komen, lekker zwemmen of een stevige strandwandeling maken. Het Colva-strand wordt wel het mooiste en langste strand van India genoemd.

Resorts

Aan de diverse stranden van Goa zijn verschillende grote resorts gebouwd. Vooral veel Britten komen hier tijdens de wintermaanden. Deze resorts zijn weliswaar luxe van inrichting maar de glitter en glans die men vaak in populaire resorts aantreft is hier veel minder aanwezig. Het ziet er wat meer basic uit met heerlijke grote open terrassen en mooi aangelegde tuinen.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kaart van Juan de la CosaDe kaart van Juan de La Cosa. In de jaren tussen 1490 en 1500 veranderde de wereld voor de Europeanen ingrijpend. Christ…
De Malediven als vakantielandDe Malediven als vakantielandDe laatste jaren zijn de Malediven steeds populairder geworden als vakantiebestemming. Veel reisbureaus bieden vakanties…
Lissabon, stad met twee lange bruggenVanuit allerlei vakantiebestemmingen aan de Algarve kun je een dagexcursie naar Lissabon boeken. In één zo’n dag kun je…
Bali – Eiland in de Indonesische republiekBali – Eiland in de Indonesische republiekBali is de grootste toeristische trekpleister van Indonesië. Nederland heerste over het eiland van midden negentiende- t…
Op ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland FaialOp ontdekkingsreis naar de Azoren: het eiland FaialDit vulkanische eiland in de Atlantische Oceaan, dat tot de Portugese Azoren-archipel behoort, wordt ook wel het ´Blauwe…
Bronnen en referenties
  • Reis-handboek voor India
  • Informatie cruiseschip Celebrity
  • Lonely Planet.

Reageer op het artikel "Goa is speciaal; historische cultuur uit Portugese periode"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 07-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!