InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Mumbai, kleurrijke stad met grote tegenstellingen

Mumbai, kleurrijke stad met grote tegenstellingen

Mumbai, kleurrijke stad met grote tegenstellingen Mumbai is een kleurrijke stad van uitersten. Men kan deze stad alleen maar leren kennen door erin te stappen en je in verschillende vervoermiddelen te laten meeslepen door de grote mensenmassa. Je kijkt je ogen uit en vooral voor mensen die de stad al eerder bezochten is het een prachtig weerzien dat je nog lang zal bij blijven. De stad werd ontdekt door de Portugezen die het de naam gaven. Bom betekent mooi en Bay is de baai. Tot in 1995 werd de stad Bombay genoemd, daarna werd de naam veranderd in Mumbai.

Ligging van de grote stad Mumbai

Mumbai is niet de hoofdstad maar wel de grootste stad van India. Er zijn ruim 23 miljoen geregistreerde inwoners in het hele stedelijke gebied. Mumbai is gelegen aan de Indische oceaan.

Religie

De inwoners van de stad hebben verschillende godsdiensten. De meeste mensen zijn hindoe, daarna volgen de boedhisten, katholieken en er is een kleine joodse gemeenschap. In de stad zijn dan ook vele tempels en kerken te bezoeken. Niet alle hindoetempels zijn toegankelijk voor het publiek.

Tegenstellingen

Het is een grote stad van tegenstellingen en uitersten. Prachtige bouwwerken en mooie parken zijn hier te bezoeken. Dit geeft de stad vooral in de zakenwijk een royaal aanzien. Regeringsgebouwen uit de koloniale tijd zijn goed onderhouden. Ook het universiteitsgebouw is prachtig. Maar in deze metropool vind je ook de schrijnende armoede die kenmerkend is voor veel grote steden in India. Enorme sloppenwijken bevinden aan de rand van de stad waar slechte hygiënische omstandigheden zijn. In 2017 wordt door het ministerie van volksgezondheid geschat dat ongeveer de helft van de bevolking van Mumbai en omgeving leeft in slechte woonomstandigheden. De werkloosheid is hoog, mensen werken vaak maar een paar dagen per week. Exacte cijfers over de werkloosheid zijn nauwelijks aanwezig. Veel mensen komen vanaf het platteland naar de stad omdat men van mening is dat er in de stad betere kansen zijn. Wel is het opvallend dat er veel minder gebedeld wordt dan dertig jaar geleden. Toen werd je direct omringd door groepen bedelaars. Nu is het slechts zo dat men probeert om je op een charmante wijze wat bloemetjes aan te bieden en daarvoor vragen de vrouwen dan wat geld.

Vervoer

Het verkeer in Mumbai is razend druk. Er zijn veel brede boulevards maar ook hele smalle straatjes. Toch valt het op dat het merendeel van de auto's bestaat uit taxi's en tuktuk's. Ook zie je veel brommers gevaarlijk door het verkeer crossen, waarbij men met meerdere familieleden op de motor zit zonder een helm te dragen. Maar er zijn ook goede mogelijkheden om de diverse wijken te bezoeken per trein. Zorg dan wel voor goede begeleiding wat wij kunnen de taal niet lezen en het vervoer is snel en druk. Het totale verkeersbeeld is nog slecht gedisciplineerd. Vroeger was het zelfs zo dat er bij verschillende drukke verkeerslichten politieagenten stonden met een grote kabel. Ging de kabel omhoog dan was het stoplicht rood, ging de kabel naar beneden dan mochten de mensen doorlopen want het stoplicht was groen. Dat is inmiddels voorbij, maar het oversteken blijft een gevaarlijke bezigheid.

Gate of India

De Gate of India was vroeger de belangrijkste ingang tot het land. Hij werd gebouwd ter ere van het bezoek van de Engelse koning. Hier kwam men aan als de grote oversteek over de Indische oceaan was gemaakt. De Gate of India werd geopend in 1924. De toegang tot het plein is goed beveiligd. Alle tassen worden gecontroleerd en mannen en vrouwen gaan gescheiden door de poortjes. Het plein is immens groot en je ziet allerlei mensen lopen. Ook zie je veel schooljeugd die hier blijkbaar een dagje uit is en geschiedenis onderricht krijgt.

Taj Mahal hotelTaj Mahal hotel

Taj Mahal hotel

Het Taj Mahal hotel staat aan het plein waar de Gate of India is. In november 2008 heeft hier een terroristische aanval plaatsgevonden door Pakistaanse islamisten waarbij meer dan honderd doden vielen. De terroristen hadden het plan om op tien plaatsen tegelijk de stad aan te vallen. Een deel van het hotel was in brand gestoken. Inmiddels is het hotel weer in alle glorie hersteld. Voor wie tijd heeft is het heel interessant om hier een kopje thee te gaan drinken en het interieur te bewonderen.

Victoria Station

Victoria station werd gebouwd door de Engelsen. De architect was Stevens en het enorme gebouw dateert uit 1888. Het is het grootste station van Azië en werkelijk een indrukwekkend bouwwerk. Van hieruit kan men het hele land bereizen. Victoria station is een van de drukste stations ter wereld. Ook dit station was doelwit van de terroristische aanval in november 2008.

Dhobi GhatDhobi Ghat

Dhobi ghat

In India zijn veel mensen die erg klein behuisd zijn. Zij kunnen nauwelijks een wasmachine plaatsen, laat staan de was te drogen hangen. Daarom komt er 's morgens iemand langs die de was ophaalt en deze wordt dan gewassen in grote openbare wasplaatsen. Daar hangt men de was lekker te drogen, zo nodig kan de was tegen betaling geperst worden en aan het eind van de dag krijgt men deze weer thuisbezorgd. Prachtig om te zien hoe men bezig is op deze enorme wasplaats en waar het wasgoed in de tobbe lekker heen en weer geslagen wordt.
dabbawaladabbawala

Lunchpakketten bezorgd door dabbawala

In de periode van de Engelse kolonisatie hadden de ambtenaren niet veel zin in de Indiase maaltijden. Zij besloten daarom de maaltijd thuis te laten klaarmaken op Engelse wijze en deze op kantoor te laten bezorgen. Zo ontstond honderd jaar geleden het werk van de dabbawala's, hetgeen goede maaltijd betekent. Inmiddels zijn de Engelsen verdwenen maar de dabbawala's doen nog steeds hun werk. Mensen gaan 's morgens met de trein naar het werk. Zij zitten als sardientjes in een blikje bij elkaar. Er is te weinig ruimte om de maaltijd mee te nemen. De persoon die thuis blijft maakt de lunch klaar en deze wordt opgehaald en uitgesorteerd door een dabbawala. Vervolgens worden de maaltijden vervoerd en weer uitgedeeld bij de kantoren. Het is een prachtig gezicht om te bekijken hoe deze lunchpakketten hun weg vinden. Als gevolg van de dagelijkse terugkerende routine worden er bijzonder weinig maaltijden verkeerd bezorgd.

Ghandi Museum

Het Ghandi Museum is gevestigd in een huis waar Mohatma Ghandi een korte periode heeft gewoond toen hij in Mumbai verbleef. Het museum bevat rond de vijfduizend boeken over het leven en de werkwijze van Mahatma Ghandi. Ook zijn er veel brieven en geschriften van Ghandi te zien. Jammer is de enorme drukte in het toch redelijk kleine museum. Je kunt slechts een globale indruk krijgen van het leven van de man die van zo grote betekenis is geweest voor India en voor de wereld.

Crawford market

Deze markt is de belangrijkste markt van Mumbai. Het wordt ook wel eens de dievenmarkt genoemd omdat hier veel producten verkocht worden die zijn nagemaakt. Voor mensen die niet gewend zijn aan Aziatische markten zal deze markt overweldigend zijn. Er is hier van alles te koop van groenten, fruit, vlees, levende dieren, kleding, specerijen, etc. De markt gaat 's morgens open om tien uur en is dan nog niet meteen zo druk. In de loop van de dag wordt het steeds drukker.

De boulevard

De boulevard aan de Indische oceaan is erg breed en druk. In de avond rijgen de auto's zich hier aaneen en mensen willen graag wat eten. Dan zijn er ook bedienden die bijvoorbeeld het ijs voor je gaan halen, zodat je niet de auto hoeft te verlaten. Men noemt de boulevard wel 'the neckless of the Queen'. Dit komt door de vele lichtjes. Mumbai heeft niet de skyline die andere wereldsteden hebben maar er komen wel steeds meer grote en indrukwekkende wolkenkrabbers bij.

Elephanta eiland

Voor de kust van Mumbai ligt Elephanta eiland. Voor mensen die wat langer verblijven is het interessant om per boot naar het eiland te varen. Hier ligt uitgehouwen in de rotsen een schitterend tempelcomplex wat dateert uit 450 na. Chr. Men dient wel vooraf goed te informeren naar de tijden waarop de boten varen, dit kan nog wel eens verschillend zijn.

Aankomst per cruise schip

Voor wie per schip aankomt in Mumbai dient rekening te houden met enige vertraging. De douaneformaliteiten nemen nogal wat tijd in beslag. Je ontvangt (indien men een visum heeft ) een landingskaart. Er is geen cruiseterminal aanwezig. Wel is er een shuttlebus die je uit het haventerrein brengt. Eenmaal op straat wordt je onmiddellijk belaagd door hordes taxichauffeurs. Neem even de tijd om te onderhandelen want naast taxi's die met een meter werken zijn er ook taxi's die je voor een vaste prijs een paar uur kunt inhuren. Je bepaalt dan zelf wat je wilt gaan zien en hoeveel uur je de taxi wilt gebruiken.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in Bendigo, AustraliëBendigo ligt op 150 kilometer van de grote Australische stad Melbourne. Deze stad ligt midden in de goud regio (gold reg…
De zeven moderne wereldwonderen: Taj MahalWat zijn de mooiste bouwwerken ter wereld? De Grieken hielden zich al bezig met deze vraag. Maar omdat er van de klassie…
Bezienswaardigheden SeoulSeoul is een van de grootste wereldsteden met veel mooie bezienswaardigheden. Er is van alles te doen in Seoul. Als je h…
Religie in de levenscyclus van de mensDe psycholoog Erikson, had veel interesse in de betekenis van religie voor de mens. Volgens Erikson bestaat de cyclus va…
Bangkok: Airport Link, BTS Skytrain & MRTA subwayNa een lange vliegreis wil je graag snel naar je hotel. Dit kan op verschillende manieren. Suvarnabhumi airport ligt ong…
Bronnen en referenties
  • Lezing Dr. Ed Lynch universiteit van Virginia
  • Gids celebrity cruises
  • Lonely planet

Reageer op het artikel "Mumbai, kleurrijke stad met grote tegenstellingen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 31-01-2017
Gepubliceerd: 31-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!