InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Cuenca en omgeving; gelegen in een uniek natuurgebied

Cuenca en omgeving; gelegen in een uniek natuurgebied

Cuenca en omgeving; gelegen in een uniek natuurgebied Cuenca is een stad in het midden van Spanje gelegen in de gelijknamige provincie Cuenca. De omgeving is volstrekt uniek te noemen. Prachtige rotsformaties en veel natuurschoon zul je in dit gebied aantreffen. De stad Cuenca is vooral beroemd om haar hangende huizen waarvan de balkons echt boven de rivier hangen. Cuenca bestaat uit een nieuwe en een oude stad. De stad is uitgeroepen door UNESCO tot werelderfgoed en van diverse punten heb je een prachtig uitzicht over de historische stad en het nationaal park.

Ligging van Cuenca

Cuenca is gelegen op ongeveer 150 km van Madrid. Wie vanaf de kust naar het noorden rijdt zal gemakkelijk een omweg kunnen maken om Cuenca te bezoeken. Cuenca is de hoofdstad van de provincie Cuenca die onderdeel is van het gebied Castilla de la Mancha. De stad die een middeleeuws karakter heeft weten te behouden ligt boven op een rotskam tussen twee rivieren. Enerzijds de Jucar en aan de andere kant de Huécar. De natuur is hier adembenemend. De stad is verdeeld in een nieuwe en een oude stad en is gelegen op 946 meter hoogte. De nieuwe stad heeft het karakter van een provinciestad. Cuenca telt rond de 55 000 inwoners. Al in de vroege Middeleeuwen was hier een nederzetting met de naam Kunka. Lange tijd was het gebied in handen van de Moren maar zoals op veel plaatsen in Spanje werd het gebied terug veroverd door de christenen.

Cuenca Spanje

De oude stad Cuenca

De oude stad is eigenlijk een openluchtmuseum te noemen en is in 1996 door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed. Er zijn een groot aantal bezienswaardigheden en dus kan men het beste ruim de tijd nemen om de stad te verkennen. Er zijn flinke hoogteverschillen en de straten bestaan uit ongelijke keien dus men dient wel goed op te passen bij het lopen. De belangrijkste bezienswaardigheden zijn:

Het stadhuis van Cuenca
Erg mooi gelegen aan de Plaza Mayor is het stadhuis van Cuenca. Het is een barok gebouw wat domineert op het plein. Het gebouw telt drie verdiepingen. Op de eerste verdieping is een mooie bogengalerij te zien.

Plaza Mayor
Zoals iedere zichzelf respecterende stad heeft ook Cuenca een Plaza Mayor ofwel Centraal stadsplein. Het is een mooi plein gelegen tegenover de kathedraal en met mooi weer zijn de terrassen goed gevuld.

Plaza MayorPlaza Mayor
De brug San Pablo
Deze brug dateert al vanaf de vijftiende eeuw. Ze ligt over de rivier de Huécar. Nadat de eerste brug was ingestort werd in 1902 de huidige brug gebouwd. Je moet geen hoogtevrees hebben als je over deze brug wandelt want beneden je ligt een aardig diep ravijn. Vanaf de brug heb je een mooi uitzicht op de hangende huizen.

Casas Colgadas
Een van de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad zijn de hangende huizen, ofwel de Casas Colgadas. Er zijn jammer genoeg nog slechts drie huizen intact. De balkons hangen echt boven de ravijn en het is bijzonder te noemen hoe deze huizen ooit gebouwd konden worden. Oorspronkelijk waren er méér van deze hangende huizen waarvan er een zelfs als stadhuis heeft gediend maar thans is er een restaurant in gevestigd.

De Parador ligt aan de rand van de oude stad

Aan de rand van de stad is een Parador gelegen. Deze is gevestigd in een oud klooster van de Dominicanen van San Pablo. Het klooster is gebouwd in de zestiende eeuw. Via de hoge gietijzeren brug wandel je van de stad naar de Parador. Het hotel heeft 63 kamers die erg groot zijn van afmeting. Wel is het hotel wat gedateerd, maar het is natuurlijk erg leuk om hier eens een nacht door te brengen in deze luxe omgeving. In het restaurant worden specifieke streekgerechten geserveerd. Dit restaurant was vroeger de eetzaal van de monniken. Maar ook voor diegenen die niet verblijven in de Parador is het leuk om binnen rond te kijken. De bediening beantwoordt graag je vragen en neemt je mee naar de mooie binnenplaats.

Het kasteel
Boven de stad zijn de restanten van een koud kasteel. Het is lonend om naar boven te wandelen omdat je van hieruit een mooi uitzicht hebt over de oude stad met de brug en de hangende huizen. Hier is ook een bushalte vanaf de Plaza Mayor en een groot parkeerterrein.

De kathedraal

Bijzonder mooi is de kathedraal van Cuenca. Deze kathedraal heeft een rijke geschiedenis en werd diverse malen verbouwd waarbij weer een andere stijl werd toegevoegd. Vroeger stond op deze plaats een moskee die aan het eind van de twaalfde eeuw door de Moren werd overgedragen aan de Bisschoppen. Het toenmalige religieuze gebouw werd opgedragen aan de Maagd Maria. Er werd een eerste kathedraal gebouwd in Castilië in Gotische stijl. De bouw duurde van 1197 tot 1257. Er hebben diverse verbouwingen gedaan waarbij ook de stijl veranderde. Zo is de ingang in Barok stijl.

de kathedraalde kathedraal
Window of the DevilWindow of the Devil
rotsformatierotsformatie

Logeren in Cuenca

Zowel in de nieuwe stad maar ook in de oude stad zijn een overvloed aan hotels te vinden in diverse prijsklasse. In de oude stad dient men wel rekening te houden met beperkte parkeerplaatsen bij de hotels. Er is echter een parkeergarage.

De omgeving van Cuenca met het nationaal park

Window of the Devil
Heel bijzonder gelegen in het Nationaal Park is de Window of the Devil. de Spanjaarden noemen dit Ventana del Diablo. Via een smal looppad wandel je naar een rotswand waar je door een opening in de rotsen de diepte inkijkt. Aan de overzijde zie je de duivel, zo is het verhaal. In deze ongerepte natuur leven veel vogels. Het is een prachtig nationaal park waar je boven je hoofd de gieren ziet vliegen.

Ciudad Encantada
Ciudad Encantada is gelegen op ongeveer 30 kilometer van de stad Cuenca. Men betaalt toegang om het nationaal park in te mogen. Hier zien we allerlei enorme rotsformaties die met enige verbeelding dieren, boten en zelfs een gezicht van een mens voorstellen. De wandeling duurt ongeveer een uur en overal staat aangegeven wat de rotsformatie voorstelt. De rotsen zijn uitgesleten door de Rio Jucar gedurende méér dan duizend jaar.

Oorsprong van de Rio Cuervo
In dezelfde omgeving vinden we de oorsprong van de Rio Cuervo. Een prachtig wandelpad brengt je omhoog tot aan de waterval waar de Rio Cuervo ontspringt. het is tot natuurmonument verklaard in 1999 en behoort tot het Parque Natural de Serrania de Cuenca.

Cañete

Wie buiten de stad maar wel in het natuurgebied wil overnachten kan heel goed terecht in Cañete. Dit gehucht ligt midden in de bossen en heeft een aardig hotel met vriendelijk personeel. In het dorp liggen restanten van oude stadsmuren. Er is een klooster, en deze ongerepte omgeving is geschikt voor het maken van wandelingen.

Processierupsen

In het natuurgebied zijn vooral veel pijnbomen. Hier zetelen vanaf 2010 grote hoeveelheden processierupsen. Deze nesten zie je veelvuldig aan de bomen hangen. De rupsen lopen in processie van de ene boom naar de anderen en zij vreten deze volkomen kaal. Daarna sterft de boom. Omdat het gebied zo groot is lijkt het onmogelijk om de processierups te bestrijden. Vooral voor dieren en kinderen zijn de processierupsen wel gevaarlijk, dus bij het wandelen dient men goed op te letten of er geen rupsen uit de boom vallen.
Gerelateerde artikelen
Cuenca, verborgen parel in La ManchaCuenca is de hoofdstad van de gelijknamige Spaanse provincie en ligt op 150 kilometer ten oosten van de hoofdstad Madrid…
Valencia en het échte SpanjeValencia en het échte SpanjeValencia is uitermate geschikt voor een citytrip in de winter. Zonnige terrasjes, vrolijke sinaasappeltjes aan de bomen,…
Madrid; Plaza MayorDit plein worddt omzoomd door hoge gebouwen. Alhoewel het plein tot aan de 15e eeuw buiten de stadsmuren heeft gelegen,…
Madrid; Plaza de la VillaDit plein is alleen toegankelijk voor voetgangers en is een typisch voorbeeld van de Spaanse architectuur. Het plein is…
Madrid, ook leuk voor een winter citytripMadrid is ook in de winter een uitstekende bestemming voor een citytrip. In november en december kun je genieten van de…
Bronnen en referenties
  • http://www.paradoresreizen.com/alle-paradores/parador-de-cuenca/
  • http://toerismeinspanje.es/cuenca.html

Reageer op het artikel "Cuenca en omgeving; gelegen in een uniek natuurgebied"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 28-11-2016
Gepubliceerd: 23-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!