InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > 4 sfeervolle kerstmarkten in Duitsland

4 sfeervolle kerstmarkten in Duitsland

4 sfeervolle kerstmarkten in Duitsland De “gemütliche” kerstmarkten in Duitsland zijn een echte belevenis. Duizenden kraampjes met typisch Duitse gerechtjes en warme drankjes worden aangeboden aan de miljoenen bezoekers over heel Duitsland. Glühwein, Bratwurst, Rebekuchen (gefrituurde aardappelkoek met appelmoes) en jenevertjes zijn enkele voorbeelden van deze delicatessen. Voor de Belgen en Nederlanders zijn de dichtstbijzijnde en meest populaire kerstmarkten Aken en Keulen. Je kan er genieten van de gezellige en hartverwarmende sfeer, die een kerstmarkt met zich meebrengt. Aan de kraampjes kan je potjes, sjaals, mutsen en nog veel meer kopen om mee te nemen naar huis als souvenir. Wie alle kerstmarkten in eigen regio heeft beleefd, kan dus een uitstapje naar Duitsland maken. Vanuit Brussel sta je met de auto binnen 2 uur 30 minuten in Keulen en met de Thalys en ICE hogesnelheidstreinen zelfs in 1 uur 47 minuten. Vanuit Amsterdam bereik je Keulen met ICE in 2 uur 40 minuten. Met de auto doe je er al gauw 3 uur over.

Aken, kerststad bij uitstek

Aken mag ieder jaar opnieuw meer dan één miljoen bezoekers ontvangen op zijn kerstmarkt. Zoek je iets unieks voor onder de kerstboom, dan is een bezoekje aan Aken alvast de moeite waard. Aken houdt de kwaliteit van de kerstmarktjes zeer hoog en tracht unieke gadgets aan te bieden aan de bezoekers. In Aken zal je ook onmiddellijk overweldigd zijn door de Dom, die opgenomen werd op de lijst van UNESCO-werelderfgoed. De kerstmarkten bevinden zich op de markt, aan het stadhuis en in de omgeving van de imposante Dom-kathedraal. De kerstmarkt in Aken is alle dagen open van 22 november tot 23 december 2015 en dit telkens van 11 uur tot 21 uur. De uitzondering hierop is op 22 november (Totensonntag). Dan is de kerstmarkt enkel open van 18 uur tot 21 uur.

De kerstmarkt in Keulen

In Keulen zijn er tijdens de eindejaarsperiode zeven kerstmarkten, waarvan er vijf pal in het centrum liggen en twee ervan iets buiten het centrum. De meest imposante kerstmarkt bevindt zich aan de Dom in Keulen, net achter het station Köln Hauptbahnhof. Er zijn niet minder dan 200 kraampjes waar je kan smullen van allerhande lekkernijen en tevens kan je leuke gadgets kopen om mee te nemen naar huis. Tegen de avond als de duisternis valt, kan je genieten van de schitterende verlichting om en rond de kathedraal. De kerstmarkten in de binnenstad zijn aan de Dom, Neumarkt, Rudolfplatz, Alter Markt en Avenue kerstmarkt. Buiten het centrum heb je nog een kerstmarkt aan de Rijn en nog één aan de Stadtgarden. Voor ieder wat wils. Een stadsplan om een stevige wandeling te maken via alle kerstmarkten kan je bekomen bij de toeristische infopunten. De kerstmarkten zijn open van 20 november tot 23 december 2015, en dit telkens van 11 uur tot 21 uur. Op 22 november (Totensonntag) is de kerstmarkt gesloten.

Pittoreske taferelen in Oberhausen

De kerstmarkt van Oberhausen is één van de grootste kerstmarkten in Duitsland en deze mag je zeker en vast niet overslaan. In het CentrO Winkelcentrum, dat alom bekend is, kan je terecht voor leuke en hippe kerstcadeaus. Bovendien wordt dit winkelparadijs tijdens de kerstperiode rijkelijk versierd met slingers, lampjes, kerstballen enzovoort. Er staan wel honderdvijftig kraampjes rond het winkelcentrum. Uiteraard viert men ook in de Altstadt mee. Rond de Friedenssaüle en de kerk worden kerstbomen verlicht en beleef je een sprookjesachtige kerstsfeer. De kerstmarkt in Oberhausen is open van 14 november tot 23 december 2015, en dit van maandag tot en met vrijdag van 11 uur tot 22 uur, zaterdag van 10 uur tot 22 uur en zondag van 11 uur tot 21 uur. Op 22 november 2015 (Totensonntag) is de kerstmarkt pas open vanaf 18 uur.

Kerstsfeer in Düsseldorf

De kerstmarkten in Düsseldorf zijn verspreid over verschillende locaties in de stad: Marktplatz, Heinrich-Heine-Platz, Flinger Straße, Stadtbrückchen, Schadowplatz, Schadowstraße, Gustaf-Gründgens-Platz. Op iedere hoek van de straat is er vermaak voor jong en oud. Op de Gustaf-Gründgens-Platz heb je een schaatsbaan van 450m². Op de Schadowplatz zijn er kinderdraaimolens en kan je een poppentheatervoorstelling bijwonen in een verwarmde tent. Vergeet zeker niet een kijkje te nemen aan de Königsallee. De imposante kastanjebomen langs de weg zijn er prachtig versierd met duizenden kerstlichtjes. Een streling voor het oog! De kerstmarkt van Düsseldorf start op 19 november tot en met 23 december 2015. Op 22 november blijven de kerstmarkten gesloten omwille van Totensonntag. De kerstmarkt is dagelijks toegankelijk tussen 11 uur en 20 uur. Op vrijdag en zaterdag is de kerstmarkt een uurtje langer open tot 21 uur.

Toeristische infopunten - informatie over kerstmarkten in Duitsland

Elke stad in Duitsland heeft een toeristisch informatiepunt waar je uitleg kan verkrijgen over de bezienswaardigheden in de stad. Hier kan je ook een stadsplan en andere documentatie vinden om een wandelroute uit te stippelen langsheen de belangrijkste bezienswaardigheden. Vraag aan de adviseurs in het informatiepunt alvast naar tips en niet te missen to-do’s in de stad. Zij kennen de stad van binnen en van buiten en zijn dus je perfecte raadgever ter plaatse om allerlei kerstmarkten in Duitsland te ontdekken.

Lees verder

© 2014 - 2017 Auteurjr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Kerstmarkten in KeulenDe Kerstmarkten in KeulenIn Keulen zijn maar liefst zes verschillende kerstmarkten, leuk opgezet en aangekleed en een heerlijke sfeer. Maar in Ke…
Kerstmarkt in Keulen is een aanrader!Na elke zomer leven we naar het einde van het jaar toe. In december valt er immers ook weer genoeg te beleven met de ver…
De populairste kerstmarkten in 2016De populairste kerstmarkten in 2016Zodra in november de dagen flink korter en donkerder worden gaan veel mensen op zoek naar de warmte en gezelligheid die…
Bronnen en referenties
  • Duitse kerstmarkten 2015, http://www.duitse-kerstmarkten.eu/, 27 oktober 2015

Reageer op het artikel "4 sfeervolle kerstmarkten in Duitsland"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 27-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Reisadvies
Schrijf mee!