InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Leeuwarden in finale Culturele Hoofdstad 2018 en winnaar

Leeuwarden in finale Culturele Hoofdstad 2018 en winnaar

Leeuwarden in finale Culturele Hoofdstad 2018 en winnaar Leeuwarden wil Culturele Hoofdstad van 2018 worden en heeft in 2013 de finale bereikt. In september 2013 valt de beslissing welke Nederlandse stad Culturele Hoofdstad 2018 wordt. De keuze is uit Maastricht, Eindhoven en Leeuwarden. In een bloedstollende finale, komt de winnaar naar boven drijven. Leeuwarden stort zich er 'schouder aan schouder' in. En dat heeft succes.

Leeuwarden Wilhelminaplein

Lwd2018

Leeuwarden wil zich graag plaatsen in het illustere rijtje van steden die eens Culturele Hoofdstad van Europa waren en waar die titel, de activiteiten en de media-aandacht de stad goed heeft gedaan. Parijs hoort in dat rijtje thuis en Florence en Athene. “Als we samen de schouders eronder zetten, dan kan Leeuwarden straks zo maar in dat rijtje staan,” schrijft de organisatie die zich bezighoudt met de nominatie en verkiezing en die de activiteiten bundelt.

Urgenties

Leeuwarden heeft zich gekandideerd vanwege een aantal urgenties, onderwerpen waar voor de stad veel winst valt te behalen:
  • Bedrijven en instellingen hebben moeite om kenniswerkers en studenten uit andere regio te trekken;
  • Afgestudeerden verlaten met het diploma op zak de provincie om zich in de Randstad te vestigen;
  • Het opleidingsniveau is gemiddeld lager dan elders in het land;
  • Friesland krijgt te maken met bevolkingsafname;
  • Twee procent van de kinderen van Leeuwarden groeit op onder de armoedegrens;
  • Er is een tekort aan infrastructuur;
  • Water en energie kunnen als mondiaal onderwerp vermarkt worden.

Schouders

De urgenties zijn niet door solitaire bedrijven op te lossen. Dat kan alleen door er schouder aan schouder aan te werken. Het oplossen van de urgenties is belangrijk voor de toekomst van Leeuwarden en voor de provincie Fryslân. Leeuwarden wil de titelstrijd Culturele Hoofdstad winnen om de economische, culturele en sociaal maatschappelijke vitaliteit van Leeuwarden en Fryslân een impuls te geven.

Oppepper

Vele steden hebben profijt gehad van hun status als Culturele Hoofdstad van Europa. De impuls is veelal blijvend en de vruchten worden na het jaar waarin de titel gedragen mag worden geplukt. Voorbeelden van steden die hebben geprofiteerd van hun Culturele Hoofdstad-jaar zijn:
  • Lille;
  • Essen.

Lille
Lille is een bruisende stad geworden met een verrassende gevarieerde binnenstad. Na het Culturele Hoofdstad-jaar hebben de inwoners van de stad hun trots teruggekregen.

Essen
Essen heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt waar de activiteiten rond de status van Culturele Hoofdstad een nadrukkelijke rol hebben gespeeld. In die periode is veel industrieel erfgoed opnieuw gewaardeerd en heeft het een plaats gekregen binnen gaming en nieuwe technologie die een belangrijke rol spelen in de lokale economie.

Effecten

Er worden diverse positieve effecten verwacht van Lwd2018:
  • twee tot drie miljoen bezoekers aan de stad;
  • profileren van Leeuwarden en Fryslân tot en met 2019 in heel Europa;
  • grote aandacht van duizenden Europese media;
  • Lwd2018 stimuleert innovatievermogen;
  • kenniswerkers en studenten kunnen worden aangetrokken en behouden;
  • stimulans voor overheden en bedrijfsleven om een beter opleidingsklimaat te creëren;
  • verbetering van het vestigingsklimaat;
  • Lwd2018 wordt geassocieerd met een positieve boodschap; het geeft energie.

Sponsoring

De organisatie zoekt draagkracht bij de lokale bedrijvigheid. Sponsoring van Lwd2018 is maatschappelijk relevant vanwege het aangaan van een relatie op basis van de urgenties. Sponsors kunnen op verschillende manieren deelnemen:
  • financiële bijdrage;
  • oplossen van urgenties;
  • menskracht leveren;
  • kennis en technologie leveren;
  • faciliteiten leveren;
  • aandacht geven aan Lwd2018;
  • Cultural Capital Card gebruiken, een klantenkaart voor inwoners, bezoekers en toeristen.

Ondernemers

Ondernemers van de stad worden opgeroepen schouder aan schouder deel te nemen aan het transitieproces. Hoe meer ondernemers hoe beter: massa heeft impact. Er is bij sponsoring niet alleen sprake van een traditionele sponsorrelatie, omdat ook de urgenties centraal staan. Met het oplossen van de urgenties krijgt de stad al een impuls. Het is vooral de maatschappelijke relevantie die bij de sponsoring centraal staat. De organisatie van Lwd2018 rekent dan ook op zo veel mogelijk free publicity en op ondernemers die in de stad Lwd2018 zichtbaar maken. Daarvoor is divers promotiemateriaal ontwikkeld:
  • buttons;
  • stickers;
  • bootvlaggen;
  • grote vlaggen;
  • beachflags;
  • flyers;
  • bierviltjes;
  • pennen;
  • autostickers;
  • posters.

Kandidaat en winnaar

Tot september 2013 was Leeuwarden kandidaat Culturele Hoofdstad 2018. Op 1 en 2 september kwam de jury, bestaande uit 6 Nederlanders en 7 juryleden uit andere Europese landen, de stad beoordelen. De organisatie en de ondernemers van Leeuwarden maakten op die dagen de Culturele Hoofdstad zichtbaar. Op 6 september 2013 volgde de uitslag: Leeuwarden won.

Bron: LWD2018Bron: LWD2018
Bezoekadres
  • De Blokhuisport
  • Blokhuisplein 40, loc. 1.41
  • 8911 LJ Leeuwarden

Postbus 2529
  • 8901 AA Leeuwarden
  • Telefoon 058 233 82 66
  • E-mail info@2018.nl
  • Website www.2018.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018In 2018 is Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. In de Friese hoofdstad en in de provincie staan tal van pr…
Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa lanceert in januari 2015 een nieuw logo en een nieuwe website. De organisatie…
Leeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van EuropaLeeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van EuropaLeeuwarden werd in 2013 uitgekozen als Culturele Hoofdstad van Europa voor het jaar 2018. Het was de Friese gemeenschap,…
Keunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk is de adviserende, ondersteunende en ondernemende organisatie op het gebied van de kunsten voor de provincie…
UIT!markt in LeeuwardenUIT!markt in LeeuwardenLeeuwarden organiseert aan het begin van het theaterseizoen een uit-markt, waarin een voorproefje wordt gegeven wat het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LWD2018
  • Lwd2018
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: LWD2018

Reageer op het artikel "Leeuwarden in finale Culturele Hoofdstad 2018 en winnaar"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 29-01-2016
Gepubliceerd: 02-07-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Leeuwarden
Schrijf mee!