InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Brussel, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor

Brussel, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor

Brussel, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor Wat doen in Brussel? Maak je een uitstap naar de Belgische hoofdstad, maak dan zeker ook wat tijd vrij om enkele bezienswaardigheden te gaan bezichtigen. Brussel is net als bijvoorbeeld Parijs namelijk een baken van verschillende toeristische attracties. Het Atomium en Manneken Pis kent wellicht iedereen, maar probeer eens verder te kijken dan al die bekende locaties. Ontdek de vijf populairste bezienswaardigheden in Brussel volgens Tripadvisor.

Brussel

Inhoud

Bron: Wouter Hagens / Wikimedia CommonsBron: Wouter Hagens / Wikimedia Commons

Grote Markt of Grand Place

De Grote Markt of Grand Place, we zitten namelijk in tweetalig België, is het centrale plein van Brussel. Het plein is omgeven door historische gildenhuizen waaronder het Stadhuis en het Broodhuis. De Grote Markt is de belangrijkste trekpleister voor de Belgische hoofdstad en is tevens een erkend UNESCO Werelderfgoed. De totale grootte van het plein is 68 bij 110 meter, vergelijkbaar met een groot FIFA-voetbalveld. Het belangrijkste gebouw is zonder twijfel het imposante stadhuis met zijn toren van 96 meter hoog, het stadhuis is tevens met zijn eerste steenlegging in 1402 het oudste gebouw van de Grote Markt. Om de twee jaar is de Grote Markt ook de place-to-be voor bloemenliefhebbers. In augustus wordt er dan namelijk een enorm bloementapijt opgezet met verschillende soorten begonia's.
  • Openingsjaar: 1402
  • Soort: Bezienswaardigheid, plein

Museum voor Natuurwetenschappen

Het Museum voor Natuurwetenschappen is ook bekend als het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen terwijl het museum eigenlijk onderdeel uitmaakt van het instituut. In het instituut doen verscheidene professoren aan wetenschappelijk onderzoek, dit kan men in tegenstelling tot het museum echter niet bezoeken. In het museum zijn verschillende stukken te bezichtigen die men gebruikt heeft om onderzoek op uit te voeren in het instituut. Anderzijds staat het museum ook bol van diverse andere stukken die al dan niet gelinkt zijn aan België. Insecten, Afrikaanse vissen, walvisskeletten en mineralen zijn de belangrijkste aanwezigen in het museum. Daarnaast bevat het museum ook een bibliotheek met meer dan 15 kilometer boeken en een cartotheek.
  • Openingsjaar: 1814
  • Soort: Museum
  • Bezoekers per jaar: 350.000

Bron: Marcelloo / Wikimedia CommonsBron: Marcelloo / Wikimedia Commons

Legermuseum

Het Legermuseum of Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis is een museum in het Brusselse Jubelpark dat volledig in teken staat van het leger en defensie. Het Legermuseum is ondergebracht in een grotesk gebouw dat koning Leopold II op het einde van de 19e eeuw liet bouwen. Oorspronkelijk bestond de collectie uit zo'n 900 stukken die officier Louis Leconte verzameld had. Later werd de collectie massaal bijgevuld door geschenken en erfenissen. Vandaag de dag kunnen er tal van historische objecten gevonden worden zoals uniformen, wapens, voertuigen en nog veel meer. De stukken komen uit verschillende landen en tijdperken. Het paradepaardje van het museum is zonder twijfel de collectie vliegtuigen die één van de grootse ter wereld is.
  • Openingsjaar: 1910
  • Soort: Museum

Hortamuseum

Het Hortamuseum of Musée Horta is een museum toegewijd aan het werk en leven van de Belgische Art Nouveau architect Victor Horta. Het museum is dan ook niet geheel toevallig gehuisvest in de voormalige woonst en atelier van Horta. In het museum kan men permanent kijken naar stukken die ontworpen zijn door Horta of ten minste geïnspireerd op hem. Daarnaast kunnen er ook verschillende oude documenten gevonden worden die te maken hebben met zijn leven. Regelmatig vinden er ook extra tentoonstellingen plaats met diverse culturele stukken. Tevens is het gebouw waarin het museum huist een erkend UNESCO Werelderfgoed.
  • Openingsjaar: 1901 (ouw)
  • Soort: Museum

Parlamentarium

Voor wie geïnteresseerd is in politiek en vooral in Europa is het Parlamentarium zeker aan te raden, het is immers de vijfde populairste toeristische trekpleister van Brussel. Het Parlamentarium is het bezoekerscentrum van het Europese Parlement dat eveneens gelegen is in Brussel. Het bevat een permanente tentoonstelling met honderden multimediacomponenten. De bedoeling van het Parlamentarium is dat de bezoekers meer te weten komen over het Europese Parlement en andere Europese Instituties.
  • Openingsjaar: 2011
  • Soort: Interactief museum

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Brussel, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 07-02-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!