InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Midland, Ontaria, Canada

Midland, Ontaria, Canada

Midland, Ontaria, Canada Midland ligt in Canada, 30 minuten rijden van Delawana. Het is één van de weinige plaatsen waar nog iets te vinden is over de oorspronkelijke bewoners van Canada, de Indianen. Maar door de aanwezigheid van water, ruige natuur en zijn muurschilderingen heeft Midland de bezoeker nog veel meer te bieden.

Geschiedenis

Midland was het gebied van de Huronen (indianen) totdat rond 1600 de eerste Jezuieten naar Midland kwamen. De Britten volgden kort hierna. Rond het midden van de 19de eeuw vestigde zich verschillende boerenfamilies in Midland. Op 1 juli 1879 werd de spoorlijn geopend. En daarna ging het hard met de bevolkingsgroei. Tegenwoordig heeft Midland meer dan 31.000 inwoners.

Wat is er te zien?

Midland wordt gekenmerkt door enorme muurschilderingen. Meer dan 30 muren in de stad, samen goed voor 16.000 vierkante meter, zijn beschilderd en maken van Midland een kleurrijk geheel. Het plaatsje heeft vele attracties.

Georgisch Bay

Stranden en verhuur van kano's, kajaks en waterscooters maken van een dagje Georgisch Bay een ontspannen belevenis. Er is aan het water van alles te beleven zowel grote boulevards met winkels en restaurants, als speeltuinen, skateboard parken, picknickplaatsen en wandelpaden.

Castle Village & the Enchanted Kingdom Park

In dit enorm kasteel is een museum voor middeleeuwse wapens en wapenkunde gevestigd. Achter het kasteel is een soort sprookjesland te vinden waar Goudlokje, Sneeuwwitje, Hans en Grietje, Roodkapje, Merlijn en nog vele anderen vertegenwoordigd zijn. Liefhebbers kunnen afdalen naar de kelders van het kasteel waar een horrormuseum is te vinden. In het kasteel is ook een grote cadeauwinkel ondergebracht. Adres: Balm Beach Road 701 te Midland.

Sainte-Marie bij de Huronen, Midland, Ontario

Geschiedenis

In 1639 stichtten de Franse Jezuieten een missiepost in het land van de Wendat Indianen of Huronen. Sainte-Marie was als rustplaats bedoeld voor rondreizende missionarissen en als toevlucht voor Wendat bekeerlingen. De Wendat verleenden hun hulp aan de Europese nieuwkomers en alles werd in het werk gesteld om in het onderhoud van de missiepost te voorzien.
De Fransen legden moestuinen aan en importeerden vee per kano uit Quebec. Tegen 1648 woonde een vijfde van de Europese bevolking van Nieuw-Frankrijk in Sainte-Marie.
Maar terwijl Sainte-Marie groeide en bloeide ontstond er wanhoop en wrok bij de Wendat. Bijna dagelijks kwamen het geloof en de cultuur van de twee beschavingen in conflict. Daarbij maakten griep, mazelen en pokken talloze slachtoffers onder de indianen. De situatie verergerde nog toen de traditionele wedijver tussen de Wendat en de Irokezen weer opflakkerde.
In juli 1648 vielen de Irokezen het dorp St. Joseph aan, waarbij pater Antoine Daniël het leven verloor. Een jaar later werden pater Jean Brébeuf en Gabriël Lalement als ook honderden Wendat, gevangen genomen en gedood. De overlevende werden verdreven. Sainte-Marie wachtte gespannen op een aanval die nooit kwam. Samen met hun Wendat volgelingen verlieten de Jezuiten de daaropvolgende lente de missiepost, maar niet zonder hem eerst in brand te hebben gestoken. In 1650 keerden ze terug naar Quebec in het gezelschap van enkele honderden Wendat-bekeerlingen.
In 2007 is er een enorme brand geweest maar het museum is nu zoveel mogelijk hersteld.

Wat is er te zien?

Deze missiepost is nu een openluchtmuseum waarin men een realistisch beeld probeert te geven van het leven in Sainte-Marie in de 17de eeuw met behulp van historisch verklede medewerkers. Kinderen kunnen er historisch koken, kaarsen maken en schrijven met een ganzenveer. Net als vroeger is hier weer een smederij aanwezig, en op het Indianen terrein krijg je een mooi beeld van het leven van de Indianen.
Er is ook een interactief museum over Archeologie, ontdekkingsreizen, 17de eeuws Frankrijk en Nieuw-Frankrijk.

Midland, Canada

Legenda
A. Georgisch Bay
B. Castle Village
C. Sainte-Marie bij de Huronen
Gerelateerde artikelen
Gorges du Verdon & Lac de Sainte-CroixDe Gorges du Verdon en Le Lac de Sainte-Croix is een combinatie van prachtige stranden met helderblauwwater en steile af…
De mooiste dorpen in Frankrijk: Provence-Alpes-Côte dí AzurDe mooiste dorpen in Frankrijk: Provence-Alpes-Côte dí AzurLes Plus Beaux Village de France is een organisatie die er naar streeft het authentieke karakter van dorpen in Frankrijk…
Paul Cézanne en de Sainte-VictoirePaul Cézanne en de Sainte-VictoireCézanne was gefascineerd door het 1011m hoge kalksteenmassief dat zich ten oosten van Aix-en-Provence verheft: de Montag…
De Konmari methode van Marie Kondo: een opgeruimd huisDe Konmari methode van opruimexpert Marie Kondo is een wereldwijd populaire methode om je huis op een makkelijke en snel…
Jean-Marie Pfaff & De PfaffsIn het Belgische Brasschaat woont de familie Pfaff. Bekend van Jean-Marie, wereldberoemd keeper. Jean-Marie, zijn vrouw…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Midland, Ontaria, Canada"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 08-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!