InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Een dag uit naar Emsflower in Emsbüren

Een dag uit naar Emsflower in Emsbüren

Een dag uit naar Emsflower in Emsbüren Vlak over de grens bij Oldenzaal ligt in de gemeente Emsbüren het groene attractiepark Emsflower met een bezoekerscentrum, prachtige tuinen, een echte erlebniswelt met exotische planten en waterpartijen met tropische vissen. Dit grote bedrijf is beslist een bezoek waard.

Het ontstaan van attractiepark Emsflower

Het bedrijf is thans in handen van Bennie Kuipers die als jongen van 19 jaar naar Amerika ging en daar ontdekte hoe ruim en groot alles daar was en hoeveel er machinaal werd verwerkt. Zijn vader Jan Kuipers begon in 1954 met een kwekerij in de Lutte. Bennie wilde zijn droom tot werkelijkheid zien worden en hij kocht grond in De Lutte, Klazinaveen, Noord Deurningen. Daarna ook in Duitsland in de omgeving van Berlijn. Zelfs in Tanzania werd een kwekerij opgezet. Hier worden o.a. de geraniumplantjes gekweekt die met de KLM naar Nederland worden gevlogen en vervolgens naar Emsbüren worden getransporteerd. Opvallend is dat bij dit bedrijf eerst verkocht wordt en pas daarna wordt er geproduceerd. Zo verkoopt men al twintig jaar aan supermarktketens en bouwmarkten waar men voor die tijd nog nauwelijks planten in de verkoop zag. Deze supermarktketens en bouwmarkten plaatsen al in een vroeg stadium hun bestellingen zodat men vooraf de hoeveelheid productie kan bepalen. In Emsbüren werd in 2004 met 24 boeren samen ruim 100 hectare landbouwgrond aangekocht waarop nu 26 ha. is gebouwd. Vrijwilligers van de VVV verzorgen rondleidingen, de plaatselijke vereniging voor Cichliden verzorgt de grot met tropische vissen.

Enige cijfers over het bedrijf

  • Kuipers heeft thans kwekerijen in De Lutte, Klazinaveen, Noord Deurningen, Berlijn en Tanzania.
  • Bij het bedrijf werken 220 vaste medewerkers in Europa en 50 in Afrika.
  • Jaarlijks gaan 450 tot 500 miljoen planten naar supermarkten en bouwmarkten.
  • Op topdagen vertrekken honderden vrachtwagens vanaf het bedrijf.
  • Emsflower trekt per jaar 250 tot 300.000 bezoekers.
  • Er zijn plannen om het bedrijf uit te breiden met een verdubbeling van de kassen.
  • Er zijn eveneens plannen voor kwekerijen in Zuid Duitsland en Tsjechië.

Dag uit met de kinderen naar Emsflower

Voor kinderen is een bezoek aan het attractiepark Emsflower een combinatie van leren, spelen en ontdekken. Er is een indoor speelruimte maar ook buiten zijn er zandbakken en speeltoestellen. Daarnaast is het voor kinderen mogelijk om het hertenkamp te bezoeken en de konijnen. Een vragenspel kan worden gedaan met de iets grotere kinderen tijdens een rondwandeling door de tropentuin. Dit is voor kinderen een unieke belevenis waarbij gebleken is dat kinderen veel vragen hebben over hoe de natuur in zijn werk gaat.

Welke afdelingen kent het attractiepark Emsflower

  • Tuincentrum
  • Showkas
  • Show- Mini Emsflower
  • Tropentuin
  • Restaurant

Tuincentrum

Het tuincentrum is 9000 vierkante meter. Hier is alles op het gebied van planten en bloemen verkrijgbaar zowel snijbloemen als kamerplanten maar ook buitenplanten en bomen. Tevens gereedschap en vijverbenodigdheden. Erg uitgebreid is de afdeling potterie waar men naar hartenlust kan zoeken naar de meest passende binnen- en buitenpotten.

Showkas

De showkas is een onderdeel van het Erlebnispark. Hier kan men het proces van het telen zien van producten die normaal niet bij Emsflower worden geproduceerd. Er is een afdeling groenten die men kan bezoeken van half februari tot eind november. Ook snijbloemen kan men hier bewonderen zoals de teelt van rozen en gerbera's.

Show Mini Emsflower

In oktober 2011 heeft men 300.000 bloembollen geplant die in het voorjaar zullen gaan bloeien, zoals tulpen,narcissen en hyacynten. De tuin werd in juni 2010 geopend door Bondspresident Wulff. Het doel is om te bekijken welke variëteit bloemen in welk seizoen het best scoren. Het hele gebouw en de laadstations zijn nagebouwd in deze mini show.

Tropentuin

In de tropentuin zijn diverse soorten tuinen aangelegd. Er is een aparte cactustuin, een tuin met citrusvruchten maar ook hele oude olijfbomen kan men hier vinden. Er zijn kleine prieeltjes en een echte waterval. Ook de varentuin ontbreekt niet in het geheel. Om het geheel levendig te maken vliegen er een papagaai in het rond.

Restaurant

In het restaurant kan men terecht voor een ontbijt, een snack of een complete maaltijd.

Het productieproces

In een grote hal kan men zien hoe er automatisch door machines gezaaid wordt. Vervolgens worden planten verspeend en getopt. Er wordt hier gewerkt in ploegendiensten want het werk gaat dag en nacht door. Vooral in het voorjaar en de zomer draait het bedrijf op volle toeren.

Zorg voor het milieu

Een goed initiatief in deze tijd om mee te werken aan verbetering van het milieu is de Emsflower BioPower centrale. Dit is een centrale waar groene stroom geproduceerd wordt met nawarohout. Dit is hout wat afkomstig is uit landschapsonderhoud. De reststroom wordt gebruikt om de kassen te verwarmen.

Betaling

Het tuincentrum en de wintertuin bezoeken is gratis. Voor de tropentuin en het Erlebnispark dient men een kaartje te kopen. In januari 2012 is het tarief voor volwassenen 6 euro en kinderen tot 7 jaar gratis. Kinderen tussen 7 en 14 jaar betalen 3,50 euro. Voor groepen gelden gereduceerde tarieven. Men kan vooraf afspraken maken over een rondleiding wanneer men met een groep het park wil bezoeken.

Wil men een bezoek brengen of een rondleiding reserveren kijk dan op:
Emsflower
© 2012 - 2014 Celientje1, gepubliceerd in Attracties (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bloemen, hoe zitten ze in elkaar?Bloemen, een allerdaags verschijnsel. We staan er vaak niet bij stil. Maar waar bestaan ze uit, en hoe planten ze zich v…
Dianthus Kahori, een geurende anjerDianthus Kahori, een geurende anjerSpeciaal uit Japan overgevlogen staat op het kaartje dat aan de plant is bevestigd. Het is de Dianthus Kahori, een anjer…
Ponyparkcity en attractiepark SlagharenPonyparkcity en attractiepark SlagharenPonypark Slagharen, ponyparkcity. Ponyparkcity werkt nauw samen met Attractiepark Slagharen. Het ligt in de gemeente Ove…
Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinBoeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinVoor het schikken van een mooi boeket bloemen, uit eigen tuin, kun je naast éénjarige planten en plukbloemen uit zaadmen…
Haal de lente in huisHaal de lente in huisAan het einde van de winter is het logisch dat je uitkijkt naar de lente en de zomer. Maar omdat het buitenleven voor de…
Bronnen en referenties
  • Tubantia Verslag Emsflower
  • Website www. emsflower.nl

Reageer op het artikel "Een dag uit naar Emsflower in Emsbüren"

Infoteur: Celientje1
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!