InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Floating Dutchman, Amsterdamse amfibiebus

Floating Dutchman, Amsterdamse amfibiebus

Per 2011 is Amsterdam een nieuwe attractie rijker: The Floating Dutchman. Het betreft een bus die ook varen kan. Een amfibievoertuig waarmee men de toeristen trakteert op een rondrit naar en rondvaart door het centrum van Amsterdam. Een unieke ervaring voor iedereen die de stad eens anders wil beleven.

Rondvaren door Amsterdam is de meeste bezochte attractie van Nederland. Meer dan 3 miljoen bezoekers per jaar maken een tocht door de Amsterdamse grachten. De eerste rondvaart door Amsterdam vond overigens plaats in 1621, toen Koningin Elisabeth Stuart van Bohemen in de stad werd verwelkomd in een parade van feestelijk versierde sloepen. Om iets anders aan te kunnen bieden dan de traditionele rondvaart heeft rederij Lovers de amfibiebus Floating Dutchman aangeschaft. De totale vloot van rondvaartboten in Amsterdam bedraagt meer dan 200 boten, maar deze bus is uniek.

De tour

De tour begint op Schiphol. Vanaf daar rijdt de bus naar het hart van Amsterdam. Bij NEMO Science Museum, op steenworpafstand van het Centraal Station rijdt de bus letterlijk het water in. Hier heeft men de zogeheten Splash Zone ingericht. Men maakt een rondvaart door de Amsterdamse grachten. Deze rondvaart duurt ongeveer drie kwartier, om uiteindelijk weer terug te komen op de Splash Zone. Het voertuig komt weer uit het water en vervolgt haar weg als bus richting Schiphol. In totaal duurt de tocht een kleine 3 uur. Tussentijds kan de tour overigens niet worden verlaten.

De bus

Deze amfibiebus is de enige amfibie touringcar ter wereld die volledig voldoet aan de Europese richtlijnen voor touringcars én schepen in haar klasse. Hij is gebouwd in Nederland. Het is niet de enige amfibiebus in Nederland. Ook Rotterdam heeft er één. Gekscherend zijn ze gedoopt tot ‘010’ (Rotterdam) en ‘020’ (Amsterdam). De Rotterdamse variant kan 43 personen vervoeren en is meer geschikt gemaakt voor het wat ruigere water in de Rotterdamse haven. De Amsterdamse bus kan 48 personen vervoeren. Hij is hybride: in de Amsterdamse grachten vaart de bus op electromotoren en dus volledig ‘groen’. Tevens moest bij de bouw rekening worden gehouden met de beperkte hoogte van de bruggen in de Amsterdamse grachten.

Doelgroep

Uiteraard is de Floating Dutchman een unieke ervaring voor jong en oud. Omdat er vanaf Schiphol wordt gestart is de tocht juist interessant voor toeristen die aankomen op Schiphol. Of wanneer je een langere wachttijd hebt (bijvoorbeeld bij overstappen op andere vlucht) kun je de tijd besteden aan een unieke tocht. Naast het losse toerisme is de bus ook te huur voor feesten en partijen. Bijvoorbeeld een bedrijfsuitje. Hiervoor zijn aparte arrangementen uitgedacht.

Prijzen en tijden

The Floating Dutchman vertrekt 3 maal per dag (09.00, 12.00 en 15.00 uur) met een begeleiding in Nederlands en/of Engels vanaf Schiphol. Volwassenen betalen voor een kaartje € 39,00 en kinderen van 4 tot en met 12 jaar € 19,50. Kinderen onder de 4 reizen vrij. Voor groepen en arrangementen kunnen kortingen gelden. Hiervoor kan men contact opnemen Floating Dutchman (zie www.floatingdutchman.nl)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Diverse kranten
  • Floating dutchman

Reageer op het artikel "Floating Dutchman, Amsterdamse amfibiebus"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 26-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Dagje Amsterdam
Schrijf mee!