InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Efteling, nieuwe attractie Hartenhof

Efteling, nieuwe attractie Hartenhof

Na jarenlang als mascotte gefungeerd te hebben, krijgt Pardoes zijn eigen attractie in de Eftling: Hartenhof. De attractie, gelegen aan de huidige Brink, zal op zijn vroegst haar deuren openen in 2015. De eerder geplande datum in het jubileumjaar 2012 zal niet worden gehaald. De Efteling had graag Hartenhof in het jubileumjaar 2012 aan het publiek gepubliceerd. Dat gaat echter niet lukken. Op zijn vroegst zal de attractie in 2015 geopend worden. Hartenhof kost de Efteling zo'n 42,5 miljoen euro en is daarmee de duurste attractie in de geschiedenis van de Efteling. De attractie valt volgens de Efteling in de categorie Droomvlucht en Fata Morgana. Een echte publiekstrekker dus.

Ligging

Hartenhof komt aan het einde van de Pardoespromenade te liggen. Tevens zal er een horecagelegenheid gebouwd worden onder de naam Polle's Keuken. Dit pannenkoekenrestaurant zal in 2012 al wel worden geopend.

De achtergrond van Hartenhof

De fictieve jeugd van Pardoes de Tovernar begint op Symbolica. Dit is een planeet in de schaduw van ons bewustzijn. Pardoes krijgt als vondeling de bescherming van de fee Aliciana. Hij krijgt de schuilnaam Pardoes, wordt vermomd als nar en groeit als vondeling op in het koninklijk paleis Hartenhof. Pardoes raakt bevriend met prinses Pardijn, dochter van de koning Pardulfus. Tijdens zijn verblijf leert Pardoes de magiekunsten van Grootmeester Almar. Als Pardoes voleerd is in de magiekunsten, wordt hij als bewaker van de fantasie naar de Efteling gestuurd. Een plek op aarde.

De attractie

Het paleis zal bestaan uit torens, een koepelgewelf en glas-in-lood ramen. Binnen het paleis staat Pardoes centraal. De eventuele wachtrij zal leiden door verschillende ruimtes met elk hun eigen functie binnen het paleis. Uiteindelijk komen de bezoekers op een instapperron en begint de rit door het paleis. Op bouwtekeningen zou te zien zijn dat er 2 instapperrons komen. Deze 2 banen zouden later bij elkaar komen. Of deze 2 banen consequent beide gebruikt worden is nog onduidelijk. Ook voor welke vorm van transport er gekozen zal worden is op dit moment nog niet bekend.

Pardoes in de Efteling

Pardoes kwam in 1989 voor het eerst in de Efteling. Het park wilde een eigen mascotte. In de eerste jaren was Pardoes helemaal niet zo bekend. Door een televisiespelletje werd Pardoes bekend qua naam bij het grote publiek. De Efteling was nooit zo met de bekendheid van Pardoes bezig. Pas de laatste jaren is men de commerciële kant van Pardoes gaan ontdekken. Met de bouw van Hartenhof krijgt Pardoes nu zelfs zijn eigen attractie in het park.

Ontwerper

Henny Knoet is de geestelijk vader van Hartenhof. Vanaf de jaren negentig is hij bezig geweest om Pardoes een eigen plaats in het park te geven. Het doel van Hartenhof is om mensen te laten zien hoe Pardoes woont en leeft, een vaste plek waar bezoekers hem kunnen vinden. Hartenhof wordt gebouwd onder leiding van Sander de Bruijn, die ook Raveleijn heeft ontworpen. De Bruijn heeft een paar jaar geleden alles rond Pardoes overgenomen van geestelijk vader Henny Knoet. Behalve Pardoes, vallen ook prinses Pardijn en planeet Symbolica onder het beheer van de Bruijn. Henny Knoet ontwikkelde een uitgebreid stijlboek, waarin hij precies de eigenschappen van de personages en de fysieke wereld van Symbolica omschrijft, als leidraad voor de ontwerpers.

Knoet wil met Pardoes de kinderlijke verwondering terugbrengen. "Pardoes is mystiek, magie" aldus Knoet.
© 2011 - 2017 Joro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.eftelist.nl

Reageer op het artikel "Efteling, nieuwe attractie Hartenhof"

Infoteur: Joro
Gepubliceerd: 10-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!