InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Mooie en leuke zwembaden in Nederland

Mooie en leuke zwembaden in Nederland

Wij Nederlanders zijn gek op zwemmen. De glijbanen kunnen niet lang en spannend genoeg zijn, de duikplanken niet hoog genoeg en de golfbaden en stroomversnellingen niet ruig genoeg. Daarom vind je in dit artikel de meest leuke en mooie zwembaden van Nederland. Veel zwemplezier toegewenst!

Zwemparadijzen

Naast de 'gewone' zwembaden in steden en dorpen, heeft Nederland een aantal grote zwemparadijzen. Zwemparadijzen hebben meestal grote verwarmde binnen- en buitenbaden en allerlei faciliteiten die voor zwemplezier zorgen zoals glijbanen, stroomversnellingen, een golfbad, bubbelbaden en allerlei andere baden. Ze zijn geschikt om een hele middag of dag in door te brengen; vaak is er ook een restaurant of bar aanwezig waar je iets kunt eten of drinken. Voor mensen die graag baantjes willen trekken in het zwembad of heel rustig willen ronddobberen in het water zijn zwemparadijzen minder geschikt; de zwembaden zijn echt gericht op waterplezier en het is er soms erg druk. De meest bekende zwemparadijzen zijn die van bijvoorbeeld Center Parcs of Landal Greenparks. Hier vind je een aantal mooie en leuke zwemparadijzen:

Huttenheugte
In zwemparadijs Aqua Mundo (Huttenheugte, bij Coevorden: Drenthe) valt veel te beleven. Zo is er een wildwaterbaan (meer Center Parcs-baden hebben eenzelfde soort baan), een golfslagbad en een kinder-doe-bad. Aqua Mundo is dagelijks geopend van 11.00 uur tot 21.00 uur, en reserveren is vanwege de drukte vaak noodzakelijk. Voor dit zwemparadijs betaal je (afhankelijk van de verblijfsduur) gemiddeld zo'n 12 euro.

Tikibad
Het Tikibad van Duinrell Wassenaar staat garant voor veel waterplezier. Het bad is minder geschikt om enkel te zwemmen, maar is vooral erg leuk voor kinderen en jongeren vanwege de vele glijbanen en waterattracties. Zo zijn er glijbanen waarmee je in een bootje een supersnelle aftocht kunt maken en zeer lange glijbanen. Het Tikibad is op de meeste dagen geopend van 10.00 uur tot 22.00 uur en kost gemiddeld zo'n 14 euro. Je kunt eventueel ook een kaartje kopen voor het Tikibad en het attractiepark van Duinrell.

Tropicana
Midden in Rotterdam ligt het grootste subtropisch zwemparadijs van Nederland: Tropicana. Er zijn o.a. een groot golfslagbad, whirpools en een wildwaterbaan. De temperatuur van het water in de baden ligt rond de 30 graden. Het hele zwemparadijs ademt 'de Tropen' uit door de aankleding met bananenbladeren en palmbomen. Een ticket voor Tropicana kost gemiddeld zo'n 14.00 euro, en je kunt er dagelijks van 10.00 uur tot 22.00 uur terecht.

Weerterbergen
Vlakbij de grens met België ligt in Limburg zwemparadijs 'de Weerterbergen' van Roompot vakantieparken. Het zwemparadijs heeft o.a. een groot golfslagbad en een superlange glijbaan van maar liefst 52 meter. De openingstijden van het zwembaden variëren per seizoen (hoogseizoen van 10.00 uur tot 22.00 uur), de prijs voor een kaartje ligt rond de 5 euro.

De Lommerbergen
Dit zwemparadijs van Landal ligt eveneens in Limburg, op zo'n 15 kilometer afstand van Venlo. Het zwembad heeft naast een golfslagbad en de nodige glijbanen ook stoombaden en kruidenbaden. Daarom is dit zwemparadijs erg geschikt voor zowel ouders als kinderen. Een kaartje voor De Lommerbergen kost gemiddeld zo'n 8 euro. Het zwembad is geopend van 10.00 uur tot 21.00 uur.

Zwembaden

Bijna iedere grotere plaats in Nederland heeft wel een zwembad. Soms zijn ze zeer eenvoudig of kun je er alleen in de buitenlucht zwemmen, en soms zijn ze zeer uitgebreid met allerlei waterattracties zoals glijbanen en duikplanken. In een zwembad kun je naar hartelust baantjes trekken of even helemaal ontspannen aan de waterkant. Bij buitenzwembaden zijn vaak terrassen of grasvelden te vinden waar je kunt zitten of liggen. Hier vind je vijf mooie en bijzondere zwembaden in Nederland die zeker een bezoekje waard zijn:

De Scheg
Dit mooie zwembad in Deventer heeft een grappige vorm en biedt veel waterplezier door de glijbanen, stroomversnelling en de bubbelbaden. Een kaartje voor de Scheg kost zo'n 6 euro en het bad is dagelijks geopend van 13.00 uur tot 21.00 uur. Er worden ook groepslessen en doelgroeplessen gegeven waardoor het bad op een aantal dagen en momenten niet open is.

Aquadrome
Dit recreatiebad in Enschede staat bekend om zijn leuke faciliteiten. Er zijn o.a. een 'Magic Black Hole', een kreek met draaikolk en een hotwhirpooltuin te vinden in het Aquadrome. Dagelijks is dit zwembad van 10.00 uur tot 20.00 uur geopend (in de weekenden minder lang) en een kaartje kost zo'n 5 euro.

Het Heuveltjesbosbad
Dit mooie en bijzondere buitenzwembad in Balkbrug (Overijssel) staat garant voor een mooie dag bij en in het water. Het zwembad is niet overdekt en dus alleen geschikt om heen te gaan bij warm(er) weer. Het zwembad heeft een leuke, zeer brede glijbaan en een grote speeltuin. Leuk voor kinderen dus. Een kaartje kost 3,50 euro en het zwembad is in het zomerseizoen van 09.00 uur tot 19.30 uur geopend.

Kristalbad
Dit zwembad is het grootste openluchtzwembad van Nederland. Het is te vinden in Apeldoorn en heeft een eigen zandstrand en een waterspeeltuin. Voor een kaartje betaal je ongeveer 3,50 euro en in het zomerseizoen kun je er op de meeste dagen tussen 10.00 uur en 17.00 uur terecht (soms ook 's avonds).

De Tongelreep
In Eindhoven vind je zwembad de Tongelreep. In het zwembad zijn veel glijbanen te vinden en voor doelgroepzwemmen kun je in dit zwembad ook goed terecht (bijvoorbeeld therapeutisch zwemmen). Je betaalt voor een kaartje gemiddeld zo'n 7 euro en je kunt in dit zwembad dagelijks terecht tussen 10.00 uur en 21.00 uur (afhankelijk van groepslessen e.d.).
Gerelateerde artikelen
Opblaasbaar zwembad: waar moet je op letten bij de aanschaf?Een opblaasbaar zwembad is ideaal. Lekker afkoelen in eigen tuin, zonder dat je daarvoor naar het strand hoeft. In de wi…
Het bouwen van een zwembad in de tuinHet bouwen van een zwembad in de tuinSteeds meer mensen bouwen hun eigen zwembad in de tuin. Dit kan omdat het voor steeds meer Nederlanders betaalbaar wordt…
Zwembad voor in de kleine(re) tuinZwembad voor in de kleine(re) tuinEen zwembad in de tuin is echt niet meer voor de beter gesitueerde met een enorme tuin. Zwembaden in alle soorten en mat…
Zwemmen in buitenzwembad: zwembaden van hout en kunststofZwemmen in buitenzwembad: zwembaden van hout en kunststofTegenwoordig zijn er veel oplossingen om buiten te zwemmen in de achtertuin. Er zijn zwembaden in allerlei soorten en ma…
Wat kost een zwembad?Eén van de meest luxe toevoegingen aan uw huis is het plaatsen van een zwembad. Een zwembad is echter duur in aanschaf e…

Reageer op het artikel "Mooie en leuke zwembaden in Nederland"

Reactie

Irene, 18-06-2012 18:56 #1
Ik ben via Google op jullie website terecht gekomen, toen ik op zoek was naar een subtropisch zwemparadijs in Nederland. Tropicana trok mijn aandacht. Maar… helaas, dit zwemparadijs in Rotterdam is al in augustus 2010 gesloten! Ik vind daarom dat jullie ook deze site aan moeten passen en Tropicana verwijderen, want de website is niet meer actueel!

Infoteur: Jolene1984
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Reacties: 1
Schrijf mee!