InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Tenerife: Loro Parque – Dolfinarium

Tenerife: Loro Parque – Dolfinarium

Tenerife: Loro Parque – Dolfinarium Het dolfinarium in Loro Parque behoort tot de modernste Dolfinariums ter wereld. Met zijn 7 miljoen liter zeewater, dat over verschillende bassins verdeeld is en waarvan elke een andere functie heeft, is het het mooiste dolfinarium van Europa. Het hoofdbassin laat u in de Caribbean wanen, zij zorgt ervoor dat de bezoekers zich verheugen op het optreden van de dolfijnen en u zult ervaren hoe de relatie met de dolfijnen en hun trainers indrukwekkend goed is. In de afwisselingrijke opvoering zijn er bijzondere momenten met sprongen van meer dan zes meter hoog, grappige momenten als een kind contact met de dolfijnen opneemt en bewegende momenten als de dolfijnen met hun trainer een dans uitvoeren.

Loro Parque zet zich in voor de voortplanting van de dolfijnen. Met succes, er zijn al vijf dolfijnenbaby’s geboren en er zijn al nakomelingen van de tweede generatie.

De constante samenwerking met wetenschappers, biologen, dierenartsen en dierverzorgers, waarbij vele van de hele wereld komen, garanderen het welzijn van de dolfijnen, net als de technische vernieuwingen die daaraan bijdragen deze diersoort te behouden.

Over de dolfijn

De sociale structuur van de dolfijnen is zeer dynamisch. De alleenstaande dieren en groepen zijn altijd samen en gaan voor een tijd ook weer uit elkaar. Een vaste binding is er normaal gezien tussen de vrouwtjes en de jonge dolfijnen. De mannetjes trekken van groep naar groep en zorgen hierdoor voor een genetische meerderheid.

Gemiddeld eet een dolfijn 6 kilogram vis per dag. Een zwanger vrouwtje eet zonder problemen twee of drie keer zoveel, om de voedingsrijke melk te produceren waar de jongeren mee worden groot gebracht.

De grote tuimelaar

  • Dierenrijk: Animalia
  • Stam: Chordata
  • Klas: Mammalia
  • Ordening: Cetacea
  • Suborde: Odontoceti
  • Familie: Delphinidae
  • Voeding: Vis, inktvis en schaaldieren
  • Draagtijd: 12 tot 13 maanden
  • Voedingsperiode: Minimaal 12 maanden
  • Leeftijd: 45 tot 50 jaar
  • Verspreiding: Kustenwateren van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee
  • Levensruimte: Gematigde en tropische kustwateren
  • Aantal tuimelaars wereldwijd: Onbekend
Golf van Mexico: 35.000 tot 40.000
Westelijke Noord Atlantische Oceaan: 10.000 tot 13.000

Overzicht met cijfers

KindVrouwtjeMannetje
Grootte 1 tot 1,3 m2,5 m2,5 tot 2,7 m
Gewicht 12 tot 20 kg170 tot 250 kg190 tot 260 kg
Geslachtsrijp 5 tot 12 jaar9 tot 13 jaar

Hoewel deze soort niet direct bedreigd is, worden er elk jaar een groot aantal dolfijnen het slachtoffer van visnetten en tonijnvangst.

Lees meer over de orca's in het Loro Parque: Orca Ocean. Bent u geïnteresseerd in de geschiedenis? Lees dit artikel
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tenerife: Loro Parque – Dolfinarium"

Infoteur: Jootje
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!