InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Pretparken: Disneyland Resort Paris

Pretparken: Disneyland Resort Paris

Pretparken: Disneyland Resort Paris Disneyland Parijs ligt ten oosten van Parijs. Het is één van de grootste attracties van Europa. Hier info.

Ontstaan en verwanten

In 1987 tekende de toenmalige president van Disney een contract van 400 pagina's dik. Het ging over een grond 32 km buiten Parijs, namelijk Marne-la-Vallée. Hier zou het nieuwe pretpark van Disney komen. Eén van de voorwaarden die in het contract stonden, was dat er attracties naar Europese futuristen moesten gebouwd moesten worden.

In 1988 begint de bouw van het park en de hotels. Het totale ontwerp kostte bijna 3.5 miljard dollar, waarbij de eventuele latere uitbreidingen nog niet meegeteld werden. In 1992 werd het park dan officieel geopend: Euro Disney was geboren.

Euro Disney was het vierde park van Disney, hieronder een overzicht:

Amerika
  • Disneyland, Californië (1955)
  • Walt Disney World Resort , Florida (1971)

Buiten Amerika
  • Tokyo Disneyland, Azië (1983)
  • Euro Disney, Parijs (1992)

Euro Disney kende vlak na de opening niet veel succes. Meer nog, er werd zelfs geprotesteerd tegen het park: het zou de Franse cultuur schaden. In 1994 veranderde de naam in Disneyland Paris, en in 1995 begon het park eindelijk bezoekers te trekken.

In 2002 werd opende men het tweede themapark: Walt Disney Studios. De naam werd dan veranderd in Disneyland Resort Paris.

Het park

Disneyland Resort Paris bestaat uit verschillende delen:
  • Disneyland Park: het eerste themapark
  • Walt Disney Studios Park: het tweede themapark
  • Disney Village: een uitgaans- en winkeldistrict
  • Zeven Disney hotels
  • Disneyland Golf
  • Arlington Business Park Paris: Val d'Europe
  • Val de France

Er zijn verschillende toegangstickets met verschillende prijzen:
  • Toegangsticket voor 1 dag/ 1 themapark
  • Toegangsticket voor 1 dag/ 2 parken
  • Toegangsticket voor 2 dagen/ 1 park
  • Toegangsticket voor 2 dagen/ 2 parken

Attracties

In het contract van Disney stond dat er attracties naar bekende futuristische Europese ontwerpers gebouwd moesten worden, en dat is er dan ook gedaan: Er zijn o.a. attracties over Jules Verne en Leonardo Da Vinci. Verder zijn er zeer veel verschillende attracties, voor alle leeftijden: achtbanen, treintjes, ... Er lopen ook allerlei Disneyfiguren door het park rond.

Er lopen verschillende parades, naargelang de tijd van het jaar. Er is regelmatig 's avonds ook vuurwerk boven het grote kasteel.
© 2007 - 2017 Lukasvv, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pretparken: Disneyland Resort Paris"

Reactie

Aleida, 24-08-2008 20:16 #1
Wie weet wat alleen de entree kost. Maar dan ook alleen de entreeprijs de rest hoef ik niet te weten.

m.v.g aleida

Infoteur: Lukasvv
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Reacties: 1
Schrijf mee!