InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Belgisch Centrum van het Beeldverhaal – Brussels Stripmuseum

Belgisch Centrum van het Beeldverhaal – Brussels Stripmuseum

Het Belgisch Centrum van het Beeldverhaal is waarschijnlijk een van de meest populaire musea in Brussel, en terecht! Het museum is geweldig voor zowel jong als oud, vooral de uitgebreide bibliotheek is een must-see. Neem vooral ook een kijkje in de shop van het museum waar een uitgebreide collectie strips te koop is en zeer mooie hebbedingen zoals beeldjes.

De tentoongestelde striptekenaars

Na het oplopen van de trap uit het huis van Kapitein Haddock uit Kuifje kom je bij de kassa. Je koopt er een kaartje en loopt door naar de permanente tentoonstelling van de meest bekende Belgische striptekenaars.

Cuvelier
Paul Cuvelier (1923-1978) is de bedenker van Corentin, Epoxy, Flamme d’argent, Line en Wapi.

De Moor
Bob de Moor (1925-1992) heeft diverse stripreeksen getekend waaronder Meneer Mus, Balthazar, Barelli en Cori, de Scheepsjongen. Daarnaast geniet hij bekendheid door zijn medewerking aan de wereldberoemde Kuifje-reeks.

Franquin
André Franquin (1924-1997) is de tekenaar van drie zeer bekende Belgische series: Robbedoes en Kwabbernoot, Guust Flater en Marsupilami. Met name de korte stripjes (“gags”) over Guust Flater, een journalist met een gouden hart, zijn zeer populair. Deze strip verscheen eerst in het weekblad Robbedoes, maar werd al snel zo populair dat er hele stripboeken aan hem werden gewijd.

Hergé
Hergé (echte naam Georges Prosper Remi, 1907-1983) is wellicht Belgisch meest bekende “exportproduct.” Hergé is de tekenaar van de wereldberoemde strip Kuifje. Naast Kuifje heeft hij ook voor twee andere, wat minder bekende stripseries getekend: Jo, Suus & Jokko en Quick & Flupke. Kuifje, de reporter met zijn eeuwige drollenvanger, beleeft samen met zijn hondje Bobbie veel avonturen. Vaak wordt Kuifje vergezelt door de immer vloekende Kapitein Haddock. In het Stripmuseum is de beroemde trap uit zijn kasteel Molensloot nagebouwd. Andere bekende personen uit de serie zijn de dove Professor Zonnebloem, Jansen en Janssen en zangeres Bianca Castafiore. Over Hergé zelf zijn twee boeken geschreven:
  • Hergé, Biografie door Pierre Assouline
  • Hergé, Zoon van Kuifje door Benoît Peeters

Hubinon
Hubinon (1924-1979) maakte samen met Jean-Michel Chalier de beroemde Buck Danny-strips. Zij maakten ook samen de Roodbaardstrips.

Jacobs
Edgar P. Jacobs (1904-1987) is de auteur van Blake and Mortimer. Deze detectiveserie genoot een grote bekendheid, met name het album ‘het Gele Teken’ dat tot Stripalbum van de Eeuw werd bekroond.

Jijé
Jijé, wellicht een wat minder bekende naam in de stripwereld maar hij is toch de tekenaar van een van Belgisch meest bekende strips: Robbedoes. Daarnaast tekende hij Jerry Spring.

Macherot
Raymond Macherot (1924) is werkzaam geweest bij de magazines Kuifje en Robbedoes, echter bekendheid kreeg hij met zijn eigen series Chlorophyl, Clifton en Snoesje. De strip Chlorophyl dacht Macherot toen hij werkzaam was bij het Kuifje-magazine, in dit tijdschrift verschenen ook al Chlorophyl-verhalen.

Martin
Jacques Martin (1921) begon al in 1948 met zijn Alex[/]-serie in het weekblad Kuifje. Enkele jaren later creert hij ook [I]Lefranc. De meeste bekendheid heeft Martin echter gekregen door zijn medewerking aan de Kuifje-albums. Na zijn Kuifje-periode maakt hij nog drie andere series: Jhen, Arno en Orion.

Morris
Morris is de striptekenaar van de ‘lonesome cowboy’ Lucky Luke, die met zijn paard Jolly Jumper zich inzet tegen de misdaad. De grootste vijanden van Lucky Luke zijn de Daltons, vier domme broers die keer op keer weten te ontsnappen uit de gevangenis en die ook keer op keer weer worden gevangen door Lucky Luke.

Peyo
Peyo is de geestelijk vader van een van de meest bekende strips uit België: De Smurfen. Iedereen is wel bekend met deze kleine blauwe mannetjes (en één vrouwtje) die in een paradijslijk wereldje leven dat slechts gestoord wordt door Gargamel en zijn kat Azrael. Daarnaast tekende Peyo ook de strip Johan en Pirrewiet.

Roba
Jean Roba (1930-2006) is bekend geworden met de ‘schattige’ strip Bollie en Billie.
Deze populaire serie over het jongetje Billie en zijn hond Bollie is waarschijnlijk zo populair door de herkenbaarheid van het gezinsleven van de personages. De strip begon ooit als gag maar inmiddels zijn er al talloze albums verschenen. In 2003 droeg Roba de serie over aan Laurent Verron.

Sleen
Marc Sleen (1922) is voornamelijk bekend geworden door de Nero-reeks. Deze serie over de oer-Vlaamse (bierdrinkende en frietetende) Nero werd zo populair dat de strips zelfs vaker werden gekocht dan de strips over Suske en Wiske. Meer lezen over Nero? Neem eens een kijkje bij dit artikel. Enkele andere reeksen van Sleens hand zijn Doris Dobbel, Joke Poke en Tom en Tony.

Tibet
Tibet geniet bekendheid door zijn serie Chick Bill.
Chick Bill

Tillieux
Maurice Tillieux (1921-1978) heeft, net als veel andere striptekenaars, meegewerkt aan het stripblad Robbedoes. Later maakte hij een overstap naar een ander blad: Heroic Albums. Bekende reeksen van Tillieux zijn Guus Slim en Félix. Andere reeksen van zijn hand zijn bijvoorbeeld César, Natasja en Jess Long.

Vandersteen
Willy Vandersteen (1913-1990) is de geestelijk vader van waarschijnlijk de meest bekende strip uit België: Suske en Wiske. Deze twee pubers maken de gekste avonturen mee, samen met oersterke Jerom, lange magere Tante Sidonia en de domme Lambik. Enkele andere zeer bekende reeksen van zijn hand zijn Bessy en De Rode Ridder.

De Bibliotheek

In het museum is een bibliotheek aanwezig waar diverse strips aanwezig zijn. Helaas is de Nederlandse collectie niet zeer uitgebreid, maar er valt altijd wel wat te lezen. Uiteraard zijn er exemplaren van de hierboven genoemde strips aanwezig, maar daarnaast kent de bibliotheek ook andere strips van niet-Belgische tekenaars. Denk bijvoorbeeld aan de Garfield-strips. Toegang tot de bibliotheek is inbegrepen in de prijs, het is ook mogelijk om een kaartje te kopen voor alleen de bibliotheek.

Openingstijden
  • Maandag – gesloten
  • Dinsdag – 10.00 tot 18.00 uur
  • Woensdag - 10.00 tot 18.00 uur
  • Donderdag - 10.00 tot 18.00 uur
  • Vrijdag - 10.00 tot 18.00 uur
  • Zaterdag - 10.00 tot 18.00 uur
  • Zondag - 10.00 tot 18.00 uur

Adres
  • Zandstraat 20
  • 1000 Brussel

Meer

Na het bezoeken van het musem nog niet genoeg gezien? Loop dan eens de Striproute, deze route voert je door de stad Brussel van tekening naar tekening. Verschillende Belgische striptekenaars hebben gebouwen versierd met hun tekeningen. Personages die je terugziet zijn onder meer Suske en Wiske, Nero en Bollie en Billie.
Gerelateerde artikelen
Brussel in ban stripverhaalVraag: wat hebben Kuifje, Guust Flater en de Smurfen met elkaar gemeen? Antwoord: hun scheppers (Hergé, Franquin en Peyo…
Eigen museum voor vader van KuifjeKuifje, Kapitein Haddock, professor Zonnebloem, de snoezige Bobbie. Alleen al bij het noemen van hun naam zien we de gez…
André Franquin, geestelijk vader van Guust FlaterGuust Flater werd zijn bekendste en meest geliefde creatie; de suffe anti-held die zich keer op keer aan zijn taken weet…
Herfstvakantie 2009: dagje uit met kinderen in BelgiëHerfstvakantie 2009: dagje uit met kinderen in BelgiëWil je er eens lekker tussenuit met het hele gezin en ben je op zoek naar eens wat anders? Kijk dan eens over de landsgr…
Willy VandersteenWilly VandersteenWilly Vandersteen is een Vlaamse striptekenaar die wereldberoemd is geworden met de avonturen van Suske en Wiske. Maar S…

Reageer op het artikel "Belgisch Centrum van het Beeldverhaal – Brussels Stripmuseum"

Reactie

Vermaerke Bart, 01-03-2009 20:33 #1
Ik ben in het bezit van een strip van Herge' van Quick en Flupke, naar het schijnt zou hij van rond de jaren 30' zijn, kunnen juillie mij soms aan een adres helpen die mij juist kan zeggen de waarde van het boek, ik heb hier nog zo een paar boeken liggen van uit het jaar stillekes.

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 03-05-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Reacties: 1
Schrijf mee!